Pedagogical Practices in Non-Formal Settings for Learning in Virtual Environments

Authors

  • Yusbely Cecilia Castrillón Jaimes Universidad Francisco de Paula Santander

Keywords:

Aprendizaje , escenario no formal, práctica pedagógica

Abstract

The learning process of students in higher education programs today emphasizes “Learning by Doing” to strengthen pedagogical competencies based on virtual modalities, in non-formal settings and through the technological platforms used, which have become the habitual practice and classroom for both teachers and students. This situation can turn interaction into a fragmented process, sometimes with limited impact on meaningful learning for acquiring competencies related to “Learning to Learn,” “Learning to Live Together,” and “Learning to Be.”

The non-formal setting is analyzed through individual observation, interpreting whether each environment favors or hinders the development of competencies and skills in students under unfavorable conditions and contexts. The study is based on virtual interaction and the collection of final outcome products for each academic period. From a qualitative approach and classroom action research, it provides evidence of the quality of teaching and learning in higher education, the use and application of ICT, reading and writing levels, and the study methods and habits of each student and teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. (2020). Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos, 46(3), 213-223.

Arias, F. (2012). El proyecto de investigación: Introducción a la investigación científica (6.ª ed.). Editorial Episteme.

Barragán, D. (2011). Pedagogía hermenéutica. Algunas categorías de comprensión a partir de Hans-Georg Gadamer. En M. Prada (Ed.), Ensayos sobre hermenéutica y educación (pp. 31–51). Universidad de San Buenaventura.

Díaz, M., & Svetlichich, M. (2013). Herramientas para la educación virtual. En Conferencia Interamericana de Contabilidad (Ed.), Entornos virtuales de aprendizaje (p. 42). Uruguay.

Figueroa, E., Esteves, Z., Bravo, O., & Asencio, E. (2018). Los escenarios educativos en la actualidad: Historicidad, reflexiones y propuestas para la mejora educativa en el Ecuador. INNOVA Research Journal, 2(10.1), 175–188.

Jaramillo, O., & Bracho, K. (2020). Rol docente en las prácticas artísticas: Con estudiantes y comunidades educativas. Editorial Académica Española.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Editorial Laertes.

Latorre, A. (2003). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Latorre, A. (2005). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa (2.ª ed.). Editorial Graó.

Montiel, G., & Bracho, K. (2018). El liderazgo directivo y la gestión administrativa en los gerentes de las escuelas básicas. CIE, 1(5), 01–16.

Rué, J. (2009). Aprendizaje autónomo en educación superior. Editorial Narcea.

Tennuto, M., Klinoff, A., & Boan, S. (2003). Escuela para maestros: Enciclopedia de pedagogía práctica. Círculo Latino Austral.

Downloads

Published

2021-02-01

How to Cite

Pedagogical Practices in Non-Formal Settings for Learning in Virtual Environments. (2021). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 3(13), 53-62. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/1149