Use of ICT in the development of phonological awareness in a student with mild intellectual disabilities

Authors

  • Daniela Vargas Villegas University of Argentine Social Museum image/svg+xml
  • María Eugenia Boyé University of Argentine Social Museum image/svg+xml
  • Patricia Vásquez Fernández University of Argentine Social Museum image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.24054/fqznzw30

Keywords:

Phonological Awareness, Intellectual Disability, Information and Communication Technologies (ICT)

Abstract

Phonological awareness is part of a set of linguistic and cognitive skills that serve as predictors of reading acquisition. Typically developing children acquire this skill approximately between the ages of 4 and 8. There is evidence indicating a lag in the performance of phonological awareness tasks in children diagnosed with intellectual disability. In recent years, the use of Information and Communication Technologies (ICT) has extended beyond recreational purposes to include therapeutic applications. This study aims to integrate new therapeutic methodologies to enhance the development of phonological awareness in a child with mild intellectual disability. The implementation of the ICT-based activity “task X from program X” proved effective in improving phonological awareness performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arancibia B. Bizama M. y Sáez K. Aplicación de un programa de estimulación de la conciencia fonológica en preescolares de nivel transición 2 y alumnos de primer año básico pertenecientes a escuelas vulnerables de la Provincia de Concepción, Chile. Revista Signos. 2012;45(80):236-256. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342012000300001

American Psychiatric Association. Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-5. 5ª edición. Editorial médica Panamericana: 2014.

Domínguez A. Diseño de videojuego como terapia de juego para niños con Asperger. Scielo. 2021;98(1): 129-140. https://dx.doi.org/10.18682/cdc.vi98.3976

Drigas A, Petrova A. ICTs in Speech and Language Therapy. 2014;4(1):49-54. http://dx.doi.org/10.3991/ijep.v4i1.3280

Fälth L, Selenius H, Nilsson S, Svensson I. Reading acquisition among students in Grades 1–3 with intellectual disabilities in Sweden. Dyslexia an International Journal of Research and Practice. 2024;30(3):1-12. https://doi.org/10.1002/dys.1781

Gómez L. Duarte A. Merchán V. Aguirre D. y Pineda A. Conciencia fonológica y comportamiento verbal en niños con dificultades de aprendizaje. Scielo. 2007;6(3):571-580. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-92672007000300009

Gutiérrez R. De Vicente-Yagüe M. y Alarcón R. Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos. 2020;53(104):664-681. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664

Hernández R, Fernández C, Baptista P. Metodología de la investigación. 6ª edición. Mc Graw Hill; 2014.

Herrera A, Leal-Kaymalyz C. Percepción de fonoaudiólogos sobre nuevas tecnologías de la información y comunicación. Revista Areté. 2024;24(1):45-54. https://doi.org/10.33881/1657-2513.art.24105

Márquez J. y Osa P. Evaluación de la conciencia fonológica en el inicio lector. Anuario de Psicología. 2003;34(3):357-370. Disponible en: https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8737

Ministerio de Educación. Programa de Integración Escolar, Ley de Inclusión 20.845. Manuel de apoyo a la inclusión escolar en el marco de la reforma educacional.

Paul R, Norbury C, Gosse C. Language Disorders from Infancy through Adolescence. 5ª edición. Elsevier; 2018.

Pérez M. y González M. Desarrollo del conocimiento fonológico, experiencia lectora y dificultad de la tarea. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. 2004;24(1):2-15. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(04)75770-8

Saeedi S, Bouraghi H, Seifpanahi M, Ghazisaeedi M. Application of Digital Games for Speech Therapy in Children: A Systematic Review of Features and Challenges. Journal of Healthcare Emngineering. 2022; 1-20. https://doi.org/10.1155/2022/4814945

Santos J, Sanz L. DSM-5: Novedades y criterios diagnósticos. Cede: 2013.

Sermier R. De Chambrier A. Martinet C. Moser U. y Bayer N. Exploring Phonological Awareness Skills in Children With Intellectual Disability. AJIDD. 2017;122(6):476-491. https://doi.org/10.1352/1944-7558-122.6.476

Sermier R, De Chambrier A. The role of phonological awareness and letter-sound knowledge in the reading development of children with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities. 2015;41(1):1-12. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2015.04.001

Soltani A, Roslan S. Contributions of phonological awareness, phonological short-term memory, and rapid automated naming, toward decoding ability in students with mild intellectual disability. Research In Developmental Disabilitie. 2013;34(3):1090-1099. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2012.12.005

Varela V, De Barbieri Z, Beltrán J, Godoy C, Guerra A, Sánchez M. Prueba de Evaluación de Conciencia Fonológica (PECFO). Ediciones UC; 2015.

Van Tilborg A. Segers E. Van Balkom H. y Verhoeven L. Predictors of early literacy skills in children with intellectual disabilities: A clinical perspective. Research in Developmental Disabilities. 2014;35(7):1674-1685. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2014.03.025

Valle-Zevallos M, Mendez-Vergaray J, Flores E. La conciencia fonológica y su relación con la lectura: Revisión sistemática. Horizontes, revista de Investigación ciencias de la educación. 2024;8(33):1004-1021. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i33.779

Downloads

Published

2025-04-06

How to Cite

Use of ICT in the development of phonological awareness in a student with mild intellectual disabilities. (2025). REVISTA CIENTÍFICA SIGNOS FÓNICOS, 11(1), 52-58. https://doi.org/10.24054/fqznzw30

Most read articles by the same author(s)