Didactic sequences for the comprehension of narrative texts in students of 4° of the educational institution, José Antonio Galán

Authors

  • Alix Corrales Castrillo Corporación Universitaria del Caribe
  • Ledis Villalba Vitola Corporación Universitaria del Caribe
  • Sandra Patricia Durango Coneo Corporación Universitaria del Caribe
  • Leonardo Fabio Castilla Martínez Corporación Universitaria del Caribe
  • José Luis Ruíz Sánchez Corporación Universitaria del Caribe

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v15i1.3142

Keywords:

Reading comprehension, narration, didactic sequences

Abstract

The objective was to design a pedagogical proposal of didactic sequences to improve the comprehension of narrative texts in fourth-grade students at José Antonio Galán School, located in Cereté, Córdoba, Colombia. The study, pre-experimental in nature with a quantitative approach, utilized a pre-test and post-test design with a single group. A diagnostic test was administered to 18 students to assess their comprehension of narrative texts, focusing on the skills of identifying main ideas, making inferences, and contextualization, using the Gaytán et al. (2021) Questionnaire. Data analysis was performed using Microsoft Excel 2013. The results showed that students achieved 50% accuracy in identifying main ideas, 56% in making inferences, and 57% in contextualization, with an overall average of 53% across the three skills, highlighting significant difficulties. To address these shortcomings, a proposal with 10 didactic sequences was presented, and it is suggested that the effects be evaluated using a rubric designed by the research unit. It is concluded that the design of these sequences significantly contributes to the development of narrative text comprehension, offering a tool that is accessible, understandable, and easy to evaluate.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arboleda, J. (2004). Estrategias para la comprensión significativa (1a. ed.). Magisterio.

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1968). Educational Psychology (Vol. 6). Holt, Rinehart & Winston.

Botero, L. (2008). Enseñando a leer: Teoría, práctica e intervención. Norma.

Caballero, N., & Ruiz, S. (2019). Estrategia didáctica para desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes del grado sexto [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/13948

Camacho, G., & Pinzón, L. (2016). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del proceso lector en estudiantes de quinto de primaria [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/391

Campo, S., Ríos, C., & Romero, M. (2016). Caracterización del estado de la lectoescritura en los estudiantes de tercer grado de la Institución Educativa San José del municipio de Sincelejo 2015 [Tesis de grado no publicada]. Universidad de Sucre. https://repositorio.unisucre.edu.co/bitstream/handle/001/584/T372.41%20C198.pdf;jsessionid=E9020DE3628A7666074DB0FE006007E6?sequence=1

Camps, A., Colomer, T., Cotteron, J., Dolz, J., Farrera, N., Fort, R., . . . Zayas, F. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir (1a. ed.). Graó.

Castañeda, R. & Tabares, A. (2015). Secuencia didáctica de enfoque interactivo para comprender textos narrativos en tercero primaria. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/0d4c3476-14b2-4192-b98f-98b0408a69ac/content

Correa, O., & Zambrano, F. (2020). Diseño de un programa de secuencias didácticas para la comprensión lectora a través del uso de la fábula [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/16832

Cuñachi, G., & Leyva, G. (2018). Comprensión lectora y el aprendizaje en el área de Comunicación Integral en los estudiantes de Educación Básica Alternativa de las instituciones educativas del distrito de Chaclacayo UGEL 06 Ate- Vitarte año 2015 [Tesis de grado no publicada]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1335

Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. UNAM, México, consultada el, 10(04), 1-15.

Díaz, M. (2020). Propuesta didáctica para ejercitar los procesos lectores en los estudiantes del grado tercero del Colegio Sierra Morena Sede D, jornada tarde [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/33352

Fichas para imprimir. (17 de septiembre de 2021). Fichas para Cuarto de Primaria. https://fichasparaimprimir.com/

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (03 de septiembre de 2020). Informe nacional de resultados para Colombia-PISA 2018 [Archivo PDF]. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1529295/Informe%20nacional%20de%20resultados%20PISA%202018.pdf

Ministerio de Educación Nacional (18 de septiembre de 2020). Los niveles de lectura, Leer es mi cuento [Archivo PDF]. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/leeresmicuento/2%20Guias%20niveles%20de%20lectura.pdf

Novoa, P., Cancino, R., Flores, W., Gamboa, J., & Venturo, C. (septiembre 2018). El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones 6(2). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.243

Quincho, D. (2019). Niveles de comprensión lectora en alumnos del cuarto grado de primaria de una institución educativa de Callao [Tesis de maestría no publicada]. Universidad San Ignacio de Loyola. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8698

Published

2024-09-06

How to Cite

Corrales Castrillo, A., Villalba Vitola, L., Durango Coneo, S. P., Castilla Martínez, L. F., & Ruíz Sánchez, J. L. (2024). Didactic sequences for the comprehension of narrative texts in students of 4° of the educational institution, José Antonio Galán. ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 15(1), 97–117. https://doi.org/10.24054/afdh.v15i1.3142

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)