Didactic sequences for the comprehension of narrative texts in students of 4° of the educational institution, José Antonio Galán
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v15i1.3142Keywords:
Reading comprehension, narration, didactic sequencesAbstract
The objective was to design a pedagogical proposal of didactic sequences to improve the comprehension of narrative texts in fourth-grade students at José Antonio Galán School, located in Cereté, Córdoba, Colombia. The study, pre-experimental in nature with a quantitative approach, utilized a pre-test and post-test design with a single group. A diagnostic test was administered to 18 students to assess their comprehension of narrative texts, focusing on the skills of identifying main ideas, making inferences, and contextualization, using the Gaytán et al. (2021) Questionnaire. Data analysis was performed using Microsoft Excel 2013. The results showed that students achieved 50% accuracy in identifying main ideas, 56% in making inferences, and 57% in contextualization, with an overall average of 53% across the three skills, highlighting significant difficulties. To address these shortcomings, a proposal with 10 didactic sequences was presented, and it is suggested that the effects be evaluated using a rubric designed by the research unit. It is concluded that the design of these sequences significantly contributes to the development of narrative text comprehension, offering a tool that is accessible, understandable, and easy to evaluate.
Downloads
References
Arboleda, J. (2004). Estrategias para la comprensión significativa (1a. ed.). Magisterio.
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (1968). Educational Psychology (Vol. 6). Holt, Rinehart & Winston.
Botero, L. (2008). Enseñando a leer: Teoría, práctica e intervención. Norma.
Caballero, N., & Ruiz, S. (2019). Estrategia didáctica para desarrollar la comprensión lectora en los estudiantes del grado sexto [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/13948
Camacho, G., & Pinzón, L. (2016). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del proceso lector en estudiantes de quinto de primaria [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/391
Campo, S., Ríos, C., & Romero, M. (2016). Caracterización del estado de la lectoescritura en los estudiantes de tercer grado de la Institución Educativa San José del municipio de Sincelejo 2015 [Tesis de grado no publicada]. Universidad de Sucre. https://repositorio.unisucre.edu.co/bitstream/handle/001/584/T372.41%20C198.pdf;jsessionid=E9020DE3628A7666074DB0FE006007E6?sequence=1
Camps, A., Colomer, T., Cotteron, J., Dolz, J., Farrera, N., Fort, R., . . . Zayas, F. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir (1a. ed.). Graó.
Castañeda, R. & Tabares, A. (2015). Secuencia didáctica de enfoque interactivo para comprender textos narrativos en tercero primaria. [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/server/api/core/bitstreams/0d4c3476-14b2-4192-b98f-98b0408a69ac/content
Correa, O., & Zambrano, F. (2020). Diseño de un programa de secuencias didácticas para la comprensión lectora a través del uso de la fábula [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/16832
Cuñachi, G., & Leyva, G. (2018). Comprensión lectora y el aprendizaje en el área de Comunicación Integral en los estudiantes de Educación Básica Alternativa de las instituciones educativas del distrito de Chaclacayo UGEL 06 Ate- Vitarte año 2015 [Tesis de grado no publicada]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. https://repositorio.une.edu.pe/handle/UNE/1335
Díaz-Barriga, Á. (2013). Guía para la elaboración de una secuencia didáctica. UNAM, México, consultada el, 10(04), 1-15.
Díaz, M. (2020). Propuesta didáctica para ejercitar los procesos lectores en los estudiantes del grado tercero del Colegio Sierra Morena Sede D, jornada tarde [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Cooperativa de Colombia. http://hdl.handle.net/20.500.12494/33352
Fichas para imprimir. (17 de septiembre de 2021). Fichas para Cuarto de Primaria. https://fichasparaimprimir.com/
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (03 de septiembre de 2020). Informe nacional de resultados para Colombia-PISA 2018 [Archivo PDF]. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1529295/Informe%20nacional%20de%20resultados%20PISA%202018.pdf
Ministerio de Educación Nacional (18 de septiembre de 2020). Los niveles de lectura, Leer es mi cuento [Archivo PDF]. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/leeresmicuento/2%20Guias%20niveles%20de%20lectura.pdf
Novoa, P., Cancino, R., Flores, W., Gamboa, J., & Venturo, C. (septiembre 2018). El Mapa Mental Armónico en la comprensión de textos narrativos en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones 6(2). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.243
Quincho, D. (2019). Niveles de comprensión lectora en alumnos del cuarto grado de primaria de una institución educativa de Callao [Tesis de maestría no publicada]. Universidad San Ignacio de Loyola. http://repositorio.usil.edu.pe/handle/USIL/8698
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alix Corrales Castrillo, Ledis Villalba Vitola, Sandra Patricia Durango Coneo, Leonardo Fabio Castilla Martínez, José Luis Ruíz Sánchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.