Generic Competencies: Critical Reading as a Driver of Educational Sustainability
DOI:
https://doi.org/10.24054/hutecedu.v1i2.4200Keywords:
Sustainable education, Critical Reading, Higher education, Quality education, Sustainable Development Goal (SDG)Abstract
This research aims to analyze how critical reading serves as the central axis for strengthening generic competencies in university education, in alignment with the framework of SDG 4: Quality Education. The methodology applied was qualitative in nature, using an action-research method developed in phases, which included the formulation of a comprehensive academic strengthening plan, training in sustainability, and the application of a characterization instrument to a sample of 222 first-semester students from the Faculty of Education Sciences at the University of Pamplona. Likewise, the results revealed a gap in the leveling of generic competencies, specifically in reading comprehension, critical thinking, reflection, and analytical capacity. In conclusion, it is recognized that critical reading is not only an indispensable requirement for academic success but also an essential component in the formation of critical citizens committed to social and environmental sustainability, which calls for the implementation of innovative pedagogical strategies that integrate reading, writing, and critical thinking in higher education.
References
Baki, Y. (2025). The Impact of Critical Listening and Critical Reading on Critical Thinking. Behavioral Sciences, 15(1), 34.
Brito Ramos, Y. B. (2020). La lectura critica como metodo para el desarrollo de competencias en la comprension de textos. Revista EDUCARE UPEL IPB Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 243-264. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1358
Caicedo Villamizar, S. B., Vasquez Ruiz, L. L., y Ruiz Morales, Y. A. (2023). Escritura creativa: experiencias significativas y tendencias en produccion textual. Revista Perspectivas, 8(S1), 292-299. https://doi.org/10.22463/25909215.4141
Cantillo Padron, J. C., Pacheco Barros, M. C., y Torres Ortega, J. M. (2024). Desarrollo sostenible en la educacion universitaria: retos y oportunidades. Revista Interdisciplinaria de Educacion, Salud, Actividad Fisica y Deporte, 1(3), 79-92. https://doi.org/10.70262/riesafd.v1i3.2024.27
Carbonell, M. (2012). Cartas a un estudiante de Derecho. Porrua. https://delajusticia.com/wp-content/uploads/2016/10/miguel-carbonell-cartas-a-un-estudiante-de-derecho-2.pdf
Duran Pena, P. A. (2024). Teoria de la lectura critica de Fabio Jurado aplicada en los estudiantes del curso de comprension e interpretacion de textos de la Universidad de Pamplona Cucuta Norte de Santander. Revista Investigacion y Praxis en Ciencias Sociales, 3(2), 19-40. https://doi.org/10.24054/ripcs.v3i2.3490
Garcia Castro, J. F., Bedoya Meneses, S. M., Montoya Marin, J. E., Uribe Hincapie, R. A., y Deossa Parra, H. D. (2021). Lectura critica para la construccion de mundos. Universidad Pontificia Bolivariana.
Garcia Mendoza, J. O., Vasquez Ruiz, L. L., y Mojica Acevedo, E. C. (2025). Lectura critica: retos de la educacion sostenible en la construccion del pensamiento critico. Mundo FESC, 15(31). https://doi.org/10.61799/2216-0388.1800
Gonzalez, P., y Marquez, C. (2024). Revision sistematica de la literatura sobre la inclusion de los ODS en la ESO en Espana. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/381906771
Gutierrez Gonzalez, C., Caro, L. A., Alvarez Campos, H., y Montero Caicedo, L. L. (2024). La gamificacion como estrategia pedagogica para el fortalecimiento de la lectura critica en la educacion. Sophia, 20(2). https://doi.org/10.18634/sophiaj.20v.2i.1370
Hernandez Alba, C. R., y Rodriguez Villazon, Y. P. (2025). Narrativas populares: tecnicas de comunicacion como medio estrategico para el desarrollo de la escritura creativa en estudiantes de educacion primaria. Revista Humanidades, Tecnologia y Educacion, 1(1), 10-19. https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/HUTECEDU/article/view/3737
Isidro Delgado, M. A., Gelvez Suarez, D. A., Plata Castilla, J. A., Pena Sierra, N., Duran Becerra, L., y Vasquez Ruiz, L. L. (2025). Experiencias investigativas de aula en educacion formal. Universidad de Pamplona. https://doi.org/10.24054/seu.119
Lopez, D. (2023). Investigacion educativa para el desarrollo sostenible. https://ciencialatina.org/article/download/12068/17545
Londono Perez, M. D. (2025). Lectura critica en educacion secundaria: una revision sistematica de practicas educativas transdisciplinares. Revista Latinoamericana de Calidad Educativa, 2(1), 273-281. https://doi.org/10.70625/rlce/115
Martinez, R. (2018). Educacion ambiental y educacion para la sostenibilidad: evolucion y tendencias. Redalyc. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510004/html/
Medina, J. E. C., Benavides, J. A. C., y Pinzon, I. A. M. (2020). Impacto de las pruebas Saber Pro en los estudiantes de una licenciatura. Revista Boletin Redipe, 9(5), 113-126.
Morales Carrero, J. A. (2025). Lectura critica de textos juridicos. Metanoia: Revista de Ciencia, Tecnologia e Innovacion, 11(1), 193-222. https://doi.org/10.61154/metanoia.v11i1.3770
Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://sdgs.un.org/es/2030agenda
Observatorio de la Universidad Colombiana. (2025, 22 de agosto). Saber Pro: resultados institucionales 2024 de cada una de las IES. Universidad.edu.co. https://www.universidad.edu.co/saber-pro-resultados-institucionales-2024-de-cada-una-de-las-ies/
Ortiz, F., y Castillo, B. (2021). Integrando la transdisciplinariedad en la formacion docente: impacto en las estrategias de lectura critica. Revista de Innovacion Educativa, 18(3), 123-167. https://doi.org/10.1234/rie.2021.183123
Riascos Castro, J. I., y Valverde Riascos, O. O. (2018). Lectura critica: realidades y contribuciones pedagogicas y didacticas. Excelsium Scientia: Revista Internacional de Investigacion, 2(1), 79-92. https://doi.org/10.31948/RevExcelsium/2-1.art6
Sandoval Carrero, N. S., Acevedo Quintana, N. M., y Santos Jaimes, L. M. (2022). Lineamientos desde la industria 4.0 a la educacion 4.0: caso tecnologia IoT. Revista Colombiana de Tecnologias de Avanzada, 1(39), 81-92. https://doi.org/10.24054/rcta.v1i39.1379
Quintana, L., y Hermida, J. (2024). La teoria fundamentada y las investigaciones no empiricas: analisis critico de los componentes del proceso de investigacion cualitativa. Aportes al Derecho, 8(8), 86-123. https://revistajuridica.uflo.edu.ar/index.php/RevistaJuridica/article/view/100
Rodriguez, M., y Lopez, A. (2021). Educacion para el desarrollo sostenible: una vision critica desde la pedagogia. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/68338
Vega, S. (2005). Educacion para el desarrollo sostenible: evaluacion de retos y oportunidades. https://rieoei.org/documentos/rie40a01.htm
Vergara Pareja, C. M., Nino Vega, J. A., y Fernandez Morales, F. H. (2022). Fortalecimiento de la lectura critica en ingles a estudiantes de grado quinto a traves de un recurso educativo digital. Revista Colombiana de Tecnologias de Avanzada, 2(40), 160-170. https://doi.org/10.24054/rcta.v2i40.2370
Vinueza Burgos, G. del C., Gonzales Granda, L. M., y Contreras Suarez, S. V. (2024). Estrategias efectivas para mejorar la comprension lectora en estudiantes universitarios: un enfoque basado en la investigacion. Ciencia y Educacion, 5(12), 108-121. https://doi.org/10.5281/zenodo.14553773
Weston, A. (1998). Las claves de la argumentacion (4. ed.). Editorial Ariel. https://ulagos.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/03/libro-las-claves-de-la-argumentacion.pdf
Zambrano Rodriguez, L. B., Burbano Intriago, Y. E., Ayovi Bernal, M. J., y Bernal Alava, A. F. (2025). Recursos educativos del siglo XXI y su aporte a la educacion para el desarrollo sostenible. MQRInvestigar, 9(1), e25. https://doi.org/10.56048/MQR20225.9.1.2025.e25
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Humanities, Technology and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
