The school environment as a therapeutic ecosystem: mental health, emotional well-being, and the adoption of the inclusive educational paradigm

Authors

  • Mayra Alejandra Arévalo Duarte Francisco de Paula Santander University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i2.4305

Keywords:

Mental health, Emotional well-being, Inclusive education, Universal Design for Learning, Socioemotional competencies

Abstract

Student mental health and emotional well-being have been recognized as inescapable factors for academic performance and holistic development. This article presents a bibliographic review that establishes a critical connection between the active promotion of emotional well-being and the effective implementation of Inclusive Educational Models (IEM). The research argues that the school, far from being merely a center of instruction, must operate as a “therapeutic ecosystem” that identifies and eliminates barriers to learning and participation, which are often emotional and social in nature. The insufficiency of traditional individualized response models (focused only on pathology) is examined against the need for a systemic and preventive approach, promoted by Universal Design for Learning (UDL) and Emotional Education. Conclusions emphasize that the curricular integration of socio-emotional competencies, alongside mental health support for teaching staff, is essential to transform schools into safe and welcoming environments that guarantee the fundamental right to mental health.

References

Gómez-Hurtado, I. (2014). El Equipo directivo como promotor de buenas prácticas para la justicia social: hacia un liderazgo inclusivo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 141-159.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Wellbeing. Free Press.

UNICEF. (2021). Estado Mundial de la Infancia 2021: En mi mente: Promover, proteger y cuidar la salud mental de la infancia. UNICEF.

UNICEF. (2023). Cinco pilares esenciales para promover y proteger la salud mental y el bienestar psicosocial en las escuelas y los entornos de aprendizaje. UNICEF.

Zúñiga Villegas, C., & Luque Rojas, M. J. (2021). La inteligencia emocional junto a la inclusión para una adecuada convivencia, rendimiento y motivación. Revista de Educación Inclusiva, 14(2), 182-195.

AEPap (Asociación Española de Pediatría de Atención Primaria). (2023). Bienestar y salud mental en la escuela. Enfoque de Pediatría de Atención Primaria. https://www.aepap.org/

Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Bantam Books.

Gómez-Hurtado, I. (2014). El Equipo directivo como promotor de buenas prácticas para la justicia social: hacia un liderazgo inclusivo. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 3(2), 141-159.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Wellbeing. Free Press.

UNICEF. (2021). Estado Mundial de la Infancia 2021: En mi mente: Promover, proteger y cuidar la salud mental de la infancia. UNICEF.

UNICEF. (2023). Cinco pilares esenciales para promover y proteger la salud mental y el bienestar psicosocial en las escuelas y los entornos de aprendizaje. UNICEF.

Zúñiga Villegas, C., & Luque Rojas, M. J. (2021). La inteligencia emocional junto a la inclusión para una adecuada convivencia, rendimiento y motivación. Revista de Educación Inclusiva, 14(2), 182-195.

Downloads

Published

2025-12-03

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The school environment as a therapeutic ecosystem: mental health, emotional well-being, and the adoption of the inclusive educational paradigm. (2025). Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 4(2), 29-43. https://doi.org/10.24054/ripcs.v4i2.4305