Digital marketing: its impact on market growth in naturopathic medicine - Santo Domingo, Ecuador

Authors

  • Manuel Antonio Chica Anchundia Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Ulises Federico Mero Chávez Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí
  • Marco Ivan Granda Garcia Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí

DOI:

https://doi.org/10.24054/face.v25i3.4243

Keywords:

Digital Marketing, Market Growth, Medicine, Consumers, Digital Content

Abstract

In the digital age, online presence is crucial for any industry, including naturopathic medicine. The research focused on Digital Marketing and its impact on market growth in naturopathic medicine in Santo Domingo. Justified by the need for digital adaptation in alternative health, a descriptive and correlational methodology was used with a 12-question survey applied to a sample of 196 individuals. The reliability statistic analysis (Cronbach's Alpha) yielded a result of 0.927, validating the construct of the tool used. The objectives included evaluating the knowledge and perception of naturopathic medicine through social media and determining the effect of digital strategies on customer acceptance. The results indicated a moderate positive correlation between the use of digital marketing and the perception of naturopathic medicine. It was concluded that a solid digital strategy could be key to the success and expansion of naturopathic medicine in the local market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila Vallecillo, J. A. (2016). Reconocimiento de “marcas nuevas” o “no tradicionales”: Tipologías, retos y desafíos. Revista de Derecho, 20, 11-30. https://doi.org/10.5377/derecho.v0i20.2786

Branch. (2021). Estadísticas de la situación digital de Ecuador en el 2020-2021. https://branch.com.co/marketing-digital/estadisticas-de-la-situacion-digital-de-ecuador-en-el-2020-2021/

CEPAL. (2022). Datos y hechos sobre la transformación digital (Agenda Digital para América Latina y el Caribe). CEPAL. https://www.cepal.org/sites/default/files/publication/files/46766/S2000991_es.pdf

Coca, M. (2007). IMPORTANCIA Y CONCEPTO DEL POSICIONAMIENTO UNA BREVE REVISIÓN TEÓRICA. Perspectivas. https://www.redalyc.org/pdf/4259/425942331007.pdf

GAD Santo Domingo de los Tsáchilas. (2021). Plan de Gobierno para el ejercicio de la Alcaldía 2019—2023. http://gobiernoabierto.santodomingo.gob.ec/wp-content/uploads/2021/04/2020-Wilson-Erazo.pdf

Hernández, R., Sampieri, & Cristian, M. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

Hernández Sampieri, R., & Fernández-Collado, C. F. (2014). Metodología de la investigación (P. Baptista Lucio, Ed.; Sexta edición). McGraw-Hill Education.

Hoppichler, G. (2019). Identidad y personalidad de Marca [Universidad Politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/56784/1/TFG_GONZALO_HOPPICHLER_NAVARRO.pdf

IBM. (2019). Análisis de fiabilidad. https://www.ibm.com/support/knowledgecenter/es/SSLVMB_25.0.0/statistics_mainhelp_ddita/spss/base/idh_reli.html

Lara-Navarra, P., Lopez-Borrull, A., Sánchez-Navarro, J., & Yànez, P. (2018). Medición de la influencia de usuarios en redes sociales: Propuesta SocialEngagement. El Profesional de la Información, 27(4), 899. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.18

Lozano, M. (2017). Predicción de la probabilidad de éxito en la adquisición de clientes. Universidad de Alicante. Departamento de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. http://hdl.handle.net/10045/69432

Martínez, C. (2018). Investigación descriptiva: Definición, tipos y características. file:///C:/Users/usaurio/Downloads/Investigaci%C3%B3n%20Descriptiva.pdf

Morán Borja, L. M., Camacho Tovar, G. L., & Parreño Sánchez, J. D. C. (2021). Herramientas digitales y su impacto en el desarrollo del pensamiento divergente. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2860

Nuñez Cudriz, E. C., & Miranda Corrales, J. (2020). Marketing digital como un elemento de apoyo estratégico a las organizaciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 16(30). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v16i30.2915

OBS. (2015). Análisis del estado del Social Media Corporativo 2015. https://www.obsbusiness.school/actualidad/informes-de-investigacion/estudio-obs-analisis-del-estado-del-social-media-corporativo-2015

Pierrend Hernández, S. D. R. (2020). La Fidelización del Cliente y Retención del Cliente: Tendencia que se Exige Hoy en Día. Gestión en el Tercer Milenio, 23(45), 5-13. https://doi.org/10.15381/gtm.v23i45.18935

Pola, C. (2021). Qué es posicionamiento de marca y qué estrategias existen. https://taktic.es/que-es-posicionamiento-de-marca-y-que-estrategias-existen/

Rd Station. (2021). Marketing Digital. https://www.rdstation.com/es/marketing-digital/

Ries, A., & Trout, J. (2001). Positioning: The battle for your mind. McGraw-Hill.

Solé, M., & Campo, J. (2020). Marketing digital y dirección de E-comerce (Alpha editorial). https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=uNavEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA4&dq=Estrategias+Digitales&ots=NTz_oM8-eI&sig=yi_Osvk52KXRejPpWe1muwlxHAI#v=onepage&q=Estrategias%20Digitales&f=false

Tuzel, S., & Hobbs, R. (2017). The use of social media and popular culture to advance cross-cultural understanding. Comunicar, 25(51), 63-72. https://doi.org/10.3916/C51-2017-06

Downloads

Published

2025-11-19

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Digital marketing: its impact on market growth in naturopathic medicine - Santo Domingo, Ecuador. (2025). FACE: Revista De La Facultad De Ciencias Económicas Y Empresariales, 25(3), 174-189. https://doi.org/10.24054/face.v25i3.4243

Most read articles by the same author(s)