Logical Mathematical Processes, a Therapy in Speech Therapy

Authors

  • Maira Alejandra Fuentes Gamez Universidad de Pamplona
  • Sthefany Liseth Rojas Jauregui Universidad de Pamplona
  • Mg. Claudia Patricia Posada Benedetti Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/coh.v12i2.4054

Keywords:

Auto Schemes, Stereotypes, Prejudices, Micromachisms, Empowerment

Abstract

Since past centuries, women were represented as
weak and morally superior, but intellectually
incapable of competing in the world of men,
reinforcing the values associated with marriage,
motherhood and family life. This in turn caused a
difference in the educational environment, where
girls learned useful things for their future roles as
wives and mothers, directly affecting gender roles
in daily life in the long term. So, this research
project seeks to know and explore what are these
social imaginaries that occur today, making use of
an in-depth interview, structured in three
dimensions: Family, Gender Mandate, Beliefs and
values, divided into a total of 18 items. Thus, as
future psychologists who guide the behavioral
processes of the human being, it is necessary to
empower the feminine role in society, since
according to the exploration that was made of the
imaginaries of the participants, there are still male
chauvinist thoughts, reification of the sex and
misogyny, thus diminishing the prejudices that
exist of women as caretakers of the home,
strengthening equality. Subsequently an analysis of
the acquired results is made, in terms of the in
depth interview, the focus group and the non
participant observation, evidencing an evolution in
the perception of the female role in the university
students, having as a priority the self-realization of
their professional achievements and finding that
the main factor for the maintenance of beliefs and
stereotypes occurs in family environments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, E. (2016). Reports of cohesion and manifestation of the madness social imaginary. Obtenido de Revista Investigación Y Educación: www.scielo.org.co/scielo.php?script...53072016 000300502

Beltrán, M. (2017). Imaginarios, una revisión conceptual psicosocial. Obtenido de Revista Psicoespacios: revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/artic le/view/945/1221

Camacho, A. (2018). LA INTERVENCIÓN SOCIAL COMO OBJETO DE ESTUDIO. Obtenido de Universidad del Valle:

https://atheneadigital.net/article/viewFile/v18n3-moreno-molina/2055-pdf-es

Campos, I. (2016). Historia del enfoque Sistémico. Obtenido de ReserchGate:

https://www.researchgate.net/publication/303818213_Historia_del_enfoque_Sistemico_en_la_U niversidad_de_Chile

Castoriadis, C. (2016). Reflexión para la comprensión de los Imaginarios Sociales.

Obtenido de Redalyc:

https://www.redalyc.org/html/4498/4498460220 06/.

Cegarra, J. (2017). Fundamentos teóricos y epistemológicos de los Imaginarios Sociales.

Obtenido de Scielo:

https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717554X2012000100001

Corbetta, P. (2018). Universidad Politécnica de Valencia. Obtenido de https://www.studocu.com/es/u/964984

Correa, A. (2017). Aportes de la Psicología Humanista. Obtenido de Universidad de San Buenaventura: https://bibliotecadigital.usb.edu.co/handle/10819 /4746

Durand, G. (2019). ReserchGate. Obtenido de https://www.researchgate.net/scientificcontributions/2123536480_G_Durand/amp.

Emakunde. (2018). VI Plan para la Igualdad de Mujeres y Hombres en la CAE. Obtenido de www.emakunde.euskadi.eus/contenidos/informacion/emakunde7plana/.../vii_plan.pdf

Espectador, E. (8 de marzo de 2018). El

Espectador. Obtenido de https://www.elespectador.com/economia/encolombia-solo-el-20-de-las-mujeres-ocupancargos-ejecutivos-articulo-743281

Etchezahar, E. (2017). El estudio del prejuicio desde una perspectiva psicológica. Obtenido de ReserchGate: https://www.researchgate.net/publication/264557232_El_estudio_del_prejuicio_desde_una_perspectiva_psicologica_cuatro_periodos_historicoconceptuales_para_la_comprension_del_fenome no/download

Hernández, E. G. (2017). Abordaje cognitivo conductual. Obtenido de Universidad Autónoma de Madrid:

https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/1048 6/680168/chmielowiec_kaja_tfm.pdf?sequence= 1&isAllowed=y.

Instituto Andaluz de la Mujer. (2018). Guía Didáctica para determinar, sensibilizar y prevenir la violencia contra mujeres. Obtenido de www.mujereslobby.org

Manrique, J. C. (2007). La Familia como medio de inclusión de la mujer. Obtenido de Hispania Nova: hispanianova.rediris.es/7/artículos/7a009.pdf

Marmo, C. E. (Septiembre de 2017). Revista Actualidades Investigativas en Educación.

Obtenido de https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30221

Martínez, M. (2017). Revista en Investigación en Educación Media. Obtenido de https://www.elsevier.es/es-revista-investigacioneducacion-medica-343

Pavón, R. (2016). Una reflexión para la comprensión de los imaginarios sociales.

Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44984602006

Peñaloza, H. (2017). Condiciones para el empoderamiento de la mujer rural. Obtenido de Scielo:

www.scielo.org.co/pdf/entra/v13n1/1900-3803entra-13-01-00062.pdf

PEP. (2017). Proyecto Educativo del Programa de Psicología. Obtenido de

http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/p ortalIG/home_70/recursos/01general/15052014/ peppsicologia.pdf

Pintos, J. (2014). Some notes on the concept of social imaginary. Obtenido de Revista latina: https://doi.org/10.17979/relaso.2014.4.1.1217

Quesada, V. (2018). La historia de la psicología en América Latina. Obtenido de

https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RD P/article/view/50755/53566

Quiroz, N. M. (2018). Universidad de las

Americs. Obtenido de

http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/8770

Rivera, M. S. (2016). Construcción social de la maternidad: el papel de las mujeres en la sociedad. Obtenido de: www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/ opcion/article/view/21631

Rosario, I. (2016). Roles en la sociedad actual. Obtenido de: ReserchGate:

https://www.researchgate.net/publication/306733398_Mujer_cinco_roles_en_la_sociedad_actual _puertorriquena

Ruiz, F. B. (2015). Enfoques Clásicos. Obtenido de: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjxz_3ni7LgAhXo01kKHUVCCacQFjABegQICBAC&url=https%3A%2F%2Frepository.unad.edu.co%2Fbitstream%2F10596%2F9678%2F1%2F403002_Enfoques%2520clasicos%2520de%2520la%2520psicologia.pdf&usg=A

Smolka, L. (2018). Contribuciones de la perspectiva histórico-cultural a la psicología. Obtenido de: https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/50756/53570

Texeira, M. (2016). a reconstituição imaginária da sociedade. Obtenido de Scielo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010269922016000100261&lng=pt&tlng=pt

Thomas, F. (12 de Julio de 2015). El País.

Obtenido de: http://www.elpais.com.co/entretenimiento/floren ce-thomas-la-francesa-que-lucha-por-losderechos-de-la-mujer-en-colombia.html

Thomas, F. (7 de Febrero de 2018). El Tiempo. Obtenido de: http://www.eltiempo.com/opinion/columnistas/fl orence-thomas/una-vieja-maquina-que-se-oxidalentamente-179604

Thomas, F. (22 de Mayo de 2018). El Tiempo. Obtenido de http://www.eltiempo.com/vida/lascifras-de-la-violencia-contra-las-ninas-encolombia-y-el-mundo-216562

Tiempo. (7 de Marzo de 2016). El Tiempo. Obtenido de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/C MS-16530392

Torres, L. J. (Noviembre de 2016). Universidad Santo Tomás. Obtenido de http://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/4030/RiveraLady2017.pdf?sequence=2&is Allowed=y

Torres, M. (2012). Los imaginarios sociales de la enfermedad mental. Obtenido de Revista de Investigaciones Políticas y Sociológica: Recuperado de: http://www.usc.es/revistas/index.php/rips/article/ view/378

Trinidad, D. (2018). Procesos de empoderamiento. Obtenido de ReserchGate: www.dhl.hegoa.ehu.es/ficheros/0000/.../proceso _empoderamiento_mujeres_CFD.pdf

Ungaretti, J. (2016). El estudio del prejuicio desde una perspectiva psicológica. Obtenido de ReserchGate: https://www.researchgate.net/publication/264557232_El_estudio_del_prejuicio_desde_una_perspectiva_psicologica_cuatro_periodos_historicoconceptuales_para_la_comprension_del_fenome no/download

Universidad de Pamplona. (2019). Obtenido de http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_1/recursos/universidad/31032009/ resena_historica.jsp

Valencia, A. (2017). Imaginarios, una revisión conceptual psicosocial. Obtenido de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwiU_uu6jrTgAhVSxVkKHfbTBg8QFjABegQICBAC&url=http%3A%2F%2Frevistas.iue.edu.co%2Findex.php%2FPsicoespacios%2Farticle%2Fdownload%2F945%2F1221&usg=AOvVaw2zvoNGTiQsDe4zxl0h3xym

Valencia, N. (2018). La Intervención social como objeto de intervención. Obtenido de Universidad del valle:

http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacio s/article/view/945.

Vicente, T. (2019). ReserchGate. Obtenido de: https://www.researchgate.net/publication/44427046_Glosas_y_decimas_de_Mexico_Introduccion_y_seleccion_de_Vicente_T_Mendoza

Winstanley, S. (2016). Empoderar para incluir. Obtenido de ONU: www.onu.org.mx/wpcontent/.../2016/12/Empoderamiento-mujeresen-empresas.pdf

Published

2025-06-25

Issue

Section

Artículos