Accounting as a Tool for the Management of Personal Finances in Young People

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3249

Keywords:

Accounting, personal finances, young people, accounting education, financial planning

Abstract

The article aims to describe the importance of accounting in the management of young people's personal finances. Starting from a descriptive approach, the main difficulties faced by young people in their financial management due to the lack of accounting training are analyzed. The study generally addresses the need for early financial education. Through a documentary analysis, the educational strategies that could be implemented to facilitate the acquisition of accounting skills from secondary and university education are explored. It is concluded that the incorporation of accounting in educational programs could have a positive impact on the financial stability of young people, improving their decision-making capacity and their economic well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., & Molina, N. E. C. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173.

Alfaro, A. C. (2020). Estudio Bibliométrico de Bases de Datos Internacionales sobre la Convivencia Escolar y la Contabilidad Ambiental. Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 2(8), 8-27.

Angarita, J. H. P. (2020). Importancia de las finanzas personales, en relación con la inteligencia financiera. Formación Estratégica, 1(01), 48-60.

Baca, C., Portugal, R. T., González, E. G. F., & Gómez, J. (2021). La inteligencia emocional y su relación con las finanzas personales en docentes universitarios de Durango México. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 14994-15007.

Cabral, M., & Montiel, R. (2022). Finanzas personales de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Contables, Administrativas y Económicas de la Universidad Nacional de Pilar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6),

Chan, L. Y & Hernández, R. G. (2022). Impacto de las finanzas personales en jóvenes universitarios. Revista Científica Sinapsis, 21(1).

Chu Rubio, M. (2017). Mis finanzas personales. (3ed.). Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC).

González-Acosta, E., Almeida-González, M., Torres-Chils, A., & Traba-Montejo, Y. M. (2020). La gamificación como herramienta educativa: el estudiante de contabilidad en el rol del gerente, del contador y del auditor. Formación universitaria, 13(5).

Guerrero Reyes, J. C. y Galindo Alvardo, J. F. (2015). Contabilidad para administradores. Grupo Editorial Patria.

Guzmán, P. A., Martínez, A. A. E., Pantoja, S. J. M., Magallanes, C. M. J. A., & Sánchez, S. J. R. (2017). Propuesta de cuestionario para medir el nivel de conocimiento sobre las finanzas personales de jóvenes universitarios. Global Business Administration Journal, 1(2), 56-64.

Hernández-Fuentes, M., Galvis-Duarte, Y. T., & Rolón-Rodriguez, B. M. (2024). La importancia de la educación financiera en las finanzas personales de los jóvenes. Revista Investigación & Gestión, 7(1), 23-30.

Huerta, R., Supo, G., Lupaca, V., & Lupaca, Y. (2022). La crisis de la pandemia y su impacto en las finanzas personales. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 2(2), 25-40.

Huerta, Z. Y. J., & Montes-de-Oca, R. (2024). El Rol de la Tecnología en la Enseñanza y Aprendizaje en la Licenciatura en Educación. Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 1(18), 16-26.

Igual, M. D. (2019). Las fintech y la reinvención de las finanzas. Oikonomics. Revista de economía, empresa y sociedad, 10. 22-44.

León Cuanalo, G., Hernández Rivera, A., & Haro Álvarez, G. (2022). Inclusión financiera en jóvenes universitarios en México, 2017-2018. Revista mexicana de economía y finanzas, 17(1).

Merino González, E. L. (2023). Factores que influyen en la educación financiera de los jóvenes de Celaya, Guanajuato, México. Revista mexicana de economía y finanzas, 18(3).

Montoya, M. M. V., Torres, V. G. L., & Sandoval, K. G. A. (2022). Endeudamiento y educación financiera en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 27(97).

Moreno-García, E., García-Santillán, A., & Gutiérrez-Delgado, L. (2017). Nivel de educación financiera en escenarios de educación superior. Un estudio empírico con estudiantes del área económico-administrativa. Revista iberoamericana de educación superior, 8(22), 163-183.

Muñoz, Y. L. R., Zapata, M. I. B., & Cáceres, L. G. D. (2009). El ahorro en las finanzas personales de acuerdo a las variables sociodemográficas de la población económicamente activa. Repositorio de la Red Internacional de Investigadores en Competitividad, 3(1).

Ocampo, M., & Santa Catarina, C. (2017). Fintech: tecnología financiera. In Oficina de Información Científica y Tecnológica para el Congreso de la Unión. 6. 1-6.

Published

2024-10-23

How to Cite

Ascencio G., L. V., Martínez P., G., & Vázquez V, V. (2024). Accounting as a Tool for the Management of Personal Finances in Young People . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(19). https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3249