Interactive Reading for Non-Conventional Spaces in Educational Institutions
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.2886Keywords:
Habit, Interactive Reading, comprehension, promotion, Conventional spaceAbstract
The research proposed a recreational-pedagogical program that allowed promoting interactive reading in unconventional spaces. Through various authors, the importance of pedagogical activities in unconventional spaces is highlighted. The methodology was qualitative, a pedagogical action research design. Key Informant (9). The semi-structured interview and the interview script were used. Results: Lack of reading habits in students, little support and use of recreational activities by teachers; Because of the family, there is no motivation to acquire reading. Conclusion, with strategies and an unconventional space, the development of the reading habit in students is favored.
Downloads
References
Álvarez Zapata, D.; Naranjo Vélez, E. (2003). “La animación a la lectura: manual de acción y reflexión”. Revista de Investigación Científica y Social: Bibliografía Latinoamericana. Universidad de Antioquia, Escuela Interamericana de Bibliotecología. 58 p. Colombia.
Bermúdez, N. (2008). El cine y el video: recursos didácticos para el estudio y enseñanza de la historia. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 13, enero-diciembre, 2008, pp. 101-123. Universidad de los Andes. Mérida, Venezuela
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Pp. 21-43. Anagrama, Barcelona.
Cerillo, P. (2005). “El papel del mediador en la formación lectora. Editorial: Nuevas hojas de lectura”. N° 8. Pag. 14-24. España.
Colomer y Camps (2000). “Enseñar a leer, enseñar a comprender”. Celeste/M.E.C. Madrid – España.
Consejo Nacional de Política Económica y Social. (2022). “Política Nacional De Lectura, Escritura, Oralidad y Bibliotecas Escolares”. Departamento Nacional de Planeación. República de Colombia.
Cook y Reichardt (1997) Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Editorial: Morata.
Equipo del Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo (2021). “Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2021/2: los actores no estatales en la educación: ¿quién elige? ¿quién pierde?”. Editorial: UNESDOC Biblioteca Digital. UNESCO.
Gil, J. & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. 1. ed. Editorial: Ediciones Aljibe, S.L:España – Málaga.
Gómez (2004) Gómez, R. (2004). Evolución científica y metodológica de la economía. Texto completo disponible en: http://www.eumed.net/cursecon/libreria/rgl-evol/index.htm
Hernández, R. & Cortés, B. (2012). La teoría de la evaluación cognitiva: la relación entre las recompensas extrínsecas y la motivación intrínseca. México, DF: Centro de Investigación de la Comunicación (dc), Universidad Anáhuac. Cuadernos del CIC, vol. 3.
Ministerio de Educación Nacional (2006). “Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden”. Editorial. Revolución Educativa Colombia Aprende. Bogotá – Colombia.
Ministerio de Educación Nacional (2023). “Derechos Básicos de Aprendizaje. Lineamientos Curriculares: Lengua castellana. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2006). “Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos. PISA 2006. Marco de la evaluación. Conocimientos y habilidades en Ciencias, Matemáticas y Lectura”. Recuperado de: https://www.oecd.org/pisa/39732471.pdf-
Osorio, R. (2005). Las mujeres investigadoras en educación en México. México: Centro Universitario de México.
Plan Nacional de Lectura, Escritura y Oralidad (PNLEO). “Leer es mi cuento 2018-2022”. Biblioteca Nacional de Colombia. Ministerio de Cultura - Ministerio de Educación. Bogotá – Colombia.
Downloads
Published
Versions
- 2024-07-31 (3)
- 2024-07-23 (2)
- 2024-04-30 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.