El Rol de la Tecnología en la Enseñanza y Aprendizaje en la Licenciatura en Educación

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.2884

Keywords:

Accessibility, teaching, bachelor's degree in education, personalization, educational technology

Abstract

This article examines the impact of technology on teaching and learning within the context of the Bachelor of Education. It explores how the integration of technology has transformed traditional teaching and learning paradigms, encouraging personalization, collaboration and accessibility. Additionally, the changing role of the teacher as a facilitator of learning is analyzed and the challenges associated with the effective implementation of technology in this field are identified. Through a comprehensive literature review and practical examples, best practices for harnessing the potential of technology in higher education are highlighted. It is concluded that technology offers unprecedented opportunities to improve the quality and equity of education in the Bachelor of Education, but its successful implementation requires careful planning, the development of digital skills and continuous consideration of student needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, J. y Flórez, C. (2017). Desarrollo de Habilidades Visuales en Estudiantes Universitarios: el Caso de la Licenciatura de la Universidad Austral de Chile. Revista Conocimiento, Investigación y Educación. CIE. Vol. 2. (4), 10-17.

Alban, G. P. G., Arguello, A. E. V., & Molina, N. E. C. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173.

Arteaga Alcívar, Y. A., Guaña Moya, E. J., Begnini Domínguez, L. F., Cabrera Córdova, M. F., Sánchez Cali, F., & Moya Carrera, Y. (2022). Integración de la tecnología con la educación. 54. 182-193.

Jurgensen, M.; Bracho, K. y Castillo, O. (2017). Modelo ZC Desde las Aulas de Clase del Programa Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Universidad de Pamplona. CIE. Vol. 2. (4), 44-58.

Leliwa, S. (2016). Tecnología: apuntes para pensar su enseñanza y su aprendizaje. Editorial Brujas.

McAnally-Salas, L., Hernández, M. D. R. N., & Lares, J. J. R. (2006). La integración de la tecnología educativa como alternativa para ampliar la cobertura en la educación superior. Revista mexicana de investigación educativa, 11(28), 11-30.

Pineda, W., Casanova, M. & Bracho, K., (2020). Objeto virtual de aprendizaje en la Cátedra de Paz para estudiantes de educación básica primaria. Hamut´ay 7(1), 9-18.

Sáez, M. R. (2019). La educación constructivista en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (12). 111-127.

Sánchez-Cabrero, R., Román, Ó. C., Mañoso-Pacheco, L., López, M. Á. N., & Gómez, F. J. P. (2019). Orígenes del conectivismo como nuevo paradigma del aprendizaje en la era digital. Educación y humanismo, 21(36), 121-136.

Torres, A., y Soto, E. (2018). Alfabetización Digital para el Desarrollo de Habilidades Sociales en Estudiantes de Formación Docente. Revista Conocimiento, Investigación y Educación. CIE. Vol. 1. (5), 52-69.

Viñals Blanco, A., & Cuenca Amigo, J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (30), 86. 103-114.

Published

2024-04-30 — Updated on 2024-07-31

Versions

How to Cite

Jiménez Huerta, Z. Y., & Montes-de-Oca, R. (2024). El Rol de la Tecnología en la Enseñanza y Aprendizaje en la Licenciatura en Educación . CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(18), 16–26. https://doi.org/10.24054/cie.v1i18.2884 (Original work published April 30, 2024)