Learning capsules as a guide for pedagogical intervention in reading difficulties

Authors

  • Jeny Aparicio
  • Yuletcy Escalante
  • Gladys Quintana Universidad de Pamplona

Keywords:

Cápsulas de educativas , audiovisual, innovación, sustitución, fonema

Abstract

This research was based on the design of Educational Capsules that enable alignment with the Basic Learning Rights developed for learning difficulties in accurate phoneme reading, specifically in substitution errors. The methodological reference focuses on qualitative research, whose setting is public educational institutions in the urban context of the city of Pamplona, Norte de Santander, with children in the first and second grades of primary school, aged between seven and eight, who do not have cognitive impairments but who have temporary learning difficulties in reading, which affects their academic progress.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bracho, K. (2018). Modelo holístico de gestión pedagógica para la formación integral en la Universidad de Pamplona: Análisis de una experiencia. Praxis, 14(2), 205–214. ISSN: 1657-4915.

Bravo, L. (1999). Lectura inicial y psicología cognitiva. Santiago: Cultural Dynamics.

Bravo, L. (2006). Lenguaje escrito y dislexias. Santiago: Editorial Universidad Católica.

Calderón Astorga. (2004). El proceso del desarrollo del lenguaje oral 5–6.

Campos, L., Cuenca, A., Prieto, L., Rueda, J., & Vargas, Y. (2015). Adquisición de procesos lectores en niños de preescolar: Una perspectiva etnográfica educativa. Recuperado de http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/Biblioteca/BDigital/137820.pdf

Cassany, D. (1994). Los procesos de escritura en el aula de ELE. En I. Alonso Belmonte (Coord.), Carabela (Vol. 46, pp. 75–101). Madrid: SGEL.

Echeverría, J. (2003). La revolución tecnocientífica. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Fierro, C., Fortoul, B., & Rosas, L. (1999). Transformando la práctica docente: Una propuesta basada en la investigación-acción. Distrito Federal, México: Paidós.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: Lo real, lo posible y lo necesario.

Maldonado, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos aplicado en la asignatura Tecnología de los Materiales. Ponencia presentada en extenso en el 5to Congreso de Docencia Universitaria e Innovación, Universidad de Lleida, España.

Medina, A., & Domínguez, M. (2003). Modelo para el desarrollo de la formación práctica de los estudiantes de educación. VII Symposium Internacional sobre el Prácticum, Poio-Pontevedra, 3–5 de julio de 2003.

Mejía de Eslava, L., & Eslava Cobos, J. (2008). Conciencia fonológica y aprendizaje lector. Acta Neurológica Colombiana, 24(2 Supl. 2), S55–S63.

Morán, M. (2017). Los trastornos del lenguaje y las necesidades educativas especiales: Consideraciones para la atención en la escuela. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 1–13.

Mosquera. (2017). Estilos de aprendizaje. Revista EIDOS, (5), 5–11.

Ortiz, A. (2015). Los modelos pedagógicos desde una dimensión psicológico-espiritual.

Pérez, M. M. O., & Betancur, A. V. (2016). Minería rural en Colombia: El paraíso de la legalidad y la ilegalidad. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales, 16(1), 103–113.

Porta, M. (2012). Un programa de intervención pedagógica en conciencia fonológica: Efectos sobre el aprendizaje inicial de la lectura. Revista de Orientación Educacional, 26(50), 93–111.

Ratner, C. (1999). Three approaches to cultural psychology: A critique. Revista Científica General José María Córdova, 13(15), 183–194.

Romero, J. (2004). Programas para alumnos con dificultades en el aprendizaje de la comprensión lectora y la composición escrita. En Apuntes editados para el trabajo en clase. Málaga.

Sociedad Cubana de Educadores en Ciencia de la Salud. (2019). Cápsulas educativas o informativas: Un mejor aprendizaje significativo. Editorial Ciencias Médicas, 33(2). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1904/865

Vygotsky, L. (2000). Thought and language. Cambridge, MA: The MIT Press.

Published

2019-10-31

How to Cite

Aparicio , J., Escalante , Y., & Quintana, G. (2019). Learning capsules as a guide for pedagogical intervention in reading difficulties. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(7), 50–61. Retrieved from https://ojs.unipamplona.edu.co/index.php/cie/article/view/1741

Issue

Section

Artículos