The Art of Educating through Emotion: A Perspective from Complexity

Authors

  • Vanesssa Betancourth González

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i15.1562

Keywords:

Emoción, complejidad, educación, arte, humanismo

Abstract

This article invites reflection on the role of emotions in the holistic development of the human being. On one hand, it seeks to understand the notion of emotion and reason from a complex perspective, considering the current context in which, from the viewpoint of complex thinking, rationality predominates, thereby reducing the true meaning of teaching. On the other hand, it aims to recognize the importance of emotions in educational processes as a bond that fosters meaningful learning, emotional well-being, and healthy coexistence. It also discusses the relationship between emotion and art as a means to express the deepest thoughts, enabling the recognition and regulation of what is felt through the stimulation of creativity and imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, J., & Bracho, K. (2019). Concepción docente frente a la formación integral de los educandos en hogares comunitarios. Revista Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 2(8), 38-53.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder Editorial, S.L.

Céspedes, A. (2013). Educar las emociones. Ediciones B, S.A.

Costa, E. (2018). Factores vocacionales y rendimiento académico en estudiantes admitidos en universidades públicas. Revista Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 1(5), 81-88.

Darwin, C. (1872). The expression of the emotions in man and animals. Jhon Murray Edition.

Delgado, C. (2010). Diálogo de saberes para una reforma del pensamiento y la enseñanza en América Latina: Morin, Potter, Freire. Estudios: Filosofía, Historia, Letras, 8(93), 23-44.

Espitia, R. (2016). Aplicación de la jornada única en las artes para niños de 3, 4 y 5 años, con el material reciclado artístico, entorno social y los centros de interés. Revista Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 1(1), 01-06.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido (2da ed.). Siglo XXI Editores.

Galeano, E. (1989). El libro de los abrazos. Siglo XXI Editores.

Jürgensen, M., Bracho, K., & Castillo, O. (2017). Modelo ZC desde las aulas de clase del programa licenciatura en pedagogía infantil de la Universidad de Pamplona. Revista Conocimiento, Investigación y Educación, 2(4), 44-58.

Lutz, C. (1988). Unnatural emotions: Everyday sentiments on a Micronesian atoll and their challenge to western theory. The University of Chicago Press.

Maturana, H. (1993). Emociones y lenguaje en educación y política. Centro de Educación del Desarrollo (CEO), 2(4), 233-235.

Maturana, H. (2002). Transformación en la convivencia (2da ed.). OCEANO - Dolmen Ediciones S.A.

Morin, E. (1992). El método IV: Las ideas. Ediciones Cátedra.

Morin, E. (1994). La noción de sujeto. Paidós.

Morin, E. (1999). Introducción al pensamiento complejo. Editorial Gedisa S.A.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. RIEE: Revista Internacional de Estudios En Educación, 3(2), 193-195.

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento. Paidós.

Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores. https://repensarlafilosofiaenelipn.files.wordpress.com/2015/11/martha-nussbaum-sin-finesde-lucro.pdf

Pereda, M. J. B. (2014). La educación emocional en el aula. Horsori Ediciones.

Savater, F. (1997). El valor de educar. Editorial Ariel. http://190.57.147.202:90/jspui/bitstream/123456789/665/1/el%20valor%20de%20educar.pdf

Solomon, R. (1984). Getting angry: The Jamesian theory of emotion in anthropology. Cambridge University Press.

Sotolongo, P., & Delgado, C. (2016). La complejidad y el diálogo transdisciplinario de saberes. Trans-Pasando Fronteras, (10), 11-24.

Uribe, P. R. (2015, febrero 14). Crisis del arte. El Colombiano. https://www.elcolombiano.com/opinion/columnistas/crisis-del-arte-FB1425034

Vigotsky, L. (2003). La imaginación y el arte en la infancia. Ediciones AKAL. http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74224682/20235083-Vigotsky-La-imaginacion-y-el-arte-en-la-infancia.pdf

Wierzbicka, A. (1986). Human emotions: Universal or culture-specific? American Anthropologist, 88(3), 584-594.

Published

2022-10-12 — Updated on 2022-07-31

How to Cite

Betancourth González, V. (2022). The Art of Educating through Emotion: A Perspective from Complexity. CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(15), 55–66. https://doi.org/10.24054/cie.v2i15.1562