Effect of a Modeling-Based Plan on 100-Meter Freestyle in Juvenile Female Swimmers from Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v11i1.530Keywords:
modelamientoAbstract
The athlete’s preparation process is influenced by planning and periodization or, alternatively, by the selected periodization model, which longitudinally impacts sports performance. The aim of this study was to determine whether the application of a modeling-based training plan has a significant effect on the time achieved in the 100-meter freestyle test in juvenile female swimmers from Bogotá. The sample consisted of 10 elite-category female swimmers, aged 13 to 16 years, randomly assigned to two groups of five (5) each: control (GC) and experimental (GE). Ethical considerations were addressed through informed consent. A 22-week modeling-based training plan was implemented, with six (6) sessions per week, each lasting three (3) hours (experimental group), while the control group followed a traditional training plan of the same duration. The pre-test was conducted in Bogotá on February 27 during the opening championship, and the post-test on June 17 at the national inter-league championship in the same city. Using the Wilcoxon test in SPSS, a p-value < 0.05 was obtained, indicating that the modeling-based plan produced significant differences in the 100-meter freestyle times. Therefore, the null hypothesis was rejected, concluding that there is a significant difference in the 100-meter freestyle times between the groups that trained with the traditional plan and those that trained using modeling-based periodization.
Downloads
References
Agudelo, C. A. (2012). Planificación del entrenamiento deportivo por modelamiento. Colombia: Kinesis.
Agudelo, C.A & García, C.A. (2018). Efectos del entrenamiento en espacios reducidos a través del Modelamiento en rugbistas. Educación Física y Deporte, 35(2), 427-448. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/21629
Agudelo, C.A. & Ortiz, M (2020). Efectos de los métodos de entrenamiento discontinuo en atletas de combate colombianos. Educación Física y Deporte, 38 (2). https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v38n2a06
Agudelo, C.A., Parada, M.R., Muñoz, O.E. & Álvarez, EJ. (2018). Efecto de entrenar por Modelamiento para el desarrollo coordinativo en tenistas de 10-16 años. Revista VIREF, 7 (2). 66-78 https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/viref/article/view/334968/20790726
Barnes, M., Cissik, J.M., Hedrick, A. (2016). Desafíos para Aplicar Investigación sobre Periodización. Revista de Entrenamiento Deportivo. 30 (2). https://revistadeentrenamiento.com/articulo/desafios-para-aplicar-la-investigacion-sobre-periodizacion-1627-sa-T57cfb2723bb21/
Berlanga, V., & Rubio, M. J. (2012). Clasificación de pruebas no paramétricas. como aplicarlas en SPSS. REIRE. Revista d'innovació i Recerca en Educació , 5 (2), 101-113. http://dx.doi.org/10.1344/reire2012.5.2528
Carmiña, F., Cancela, J. M., Pariente, S., & Blanco, R. (2008). Tratado de natación del perfeccionamiento al alto rendimiento. Barcelona: Paidotribo.
Costa, I. (2013). Los modelos de planificación del entrenamiento deportivo del siglo XX. Revista electrónica de ciencias aplicadas al deporte, 6 (22), 1-8. https://coloradotime.com/pdf/Aquatic_Catalog.pdf
Counsilman, E. (1995). La Natación ciencia y técnica para la preparación de campeones. España: Hispano Europea.
Cuartero, M., Castillo, J., Torrallardona, X. & Murio., J. (2010). Entrenamiento de las especialidades de natación. España: Cultivalibros.
Dantas, E., García, J.M., Salum, E.S., Sposito, C.A. & Gomes, C. (2010). Aplicabilidad de los modelos de periodización del entrenamiento deportivo. Una revisión sistemática. RICYDE, 6 (20), 231-241. https://www.cafyd.com/REVISTA/ojs/index.php/ricyde/article/view/316
González R, J., Judez T, J., Casla M, J., & Arroyo T, J. (2012). Investigación en fuerzas y potencia en natación. España: Wanceulen.
González, R., Navarro V, F., & Pereira, L. (2015). Planificación del entrenamiento deportivo: cambios vinculados a nuevas formas de entrenar las estructuras deportivas contemporáneas. http://www.g-se.com
Hannula, D., & Nort, T. (2007). Entrenamiento óptimo en natación. España: Hispano Europea.
Hernandez R., Fernandez, C., & Baptista, P. (2006). Metodológia de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Issurin, V. (2010). New horizons for the methodology and physiology of training periodization. Sport Med 40 (3), 189-206 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20199119/
Maglischo, E. W. (2009). Natación, Técnica, entrenamiento y competición. España: Paidotribo.
Matvéiev, L. (1977). El proceso del entrenamiento deportivo. Argentina: Stadium.
Navarro, F. & Arsenio, O. (1999). Natación II "la natación y su entrenamiento". Técnica planificación y análisis pedagógico. España: Gymnos.
Navarro, V, F., Oca, G, A., & Feal, R, A. (2010). Planificación y control del entrenamiento deportivo en natación. España: Cultivalibros.
Navarro, V, F., Oca, G, A., & Castañon, C, F. (2003). El entrenamiento del nadador joven. España: Gymnos.
Olbrecht, J. (2000). The scince of winning planning, periodizing and optimizing swiming training. Estados Unidos: Swimshop.
Olivera A., Sequeira, J & Dantas D. E. (2005). El estudio comparativo entre el modelo de periodización clásico de Matvee's y el modelo de periodización por bloques de Verkhoshanski. Fitness Performance Jornal, 4 (6), 358-362. https://silo.tips/download/el-estudio-comparativo-entre-el-modelo-de-periodizacion-clasico-de-matveev-s-y-e
Thomas J, Nelson J, Silverman S, (2007). Research, methods in physical activity. Estados Unidos: Human Kinetics.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.