Sports Training Planning in Central American and Caribbean School Games Armenia 2013
DOI:
https://doi.org/10.24054/afdh.v8i1.660Keywords:
Entrenamiento físico, rendimiento deportivo, planificaciónAbstract
With the aim of understanding the characteristics of training planning used by coaches participating in the Central American and Caribbean School Games held in Armenia, Colombia, between October and November 2013, a quantitative, prospective, observational study was conducted with a descriptive and relational scope, using a cross-sectional design. A survey developed by the research group was applied to a non-probabilistic sample of 41 coaches (35 men, 6 women) from 13 sports disciplines, representing the nine participating delegations (countries), with a mean age of 42.1 ± 11.9 years. Descriptive statistics were performed to analyze frequencies, measures of central tendency, and relationships using SPSS v. 20.
The results regarding the time frame of their planning showed a preference for long-term planning. Regarding the criteria for determining the planning model to follow, most coaches used all proposed criteria (objectives, calendar, and athletes). Concerning the use of models present in the literature, affirmative responses predominated, with macrocycles being the most commonly used. In conclusion, the planning time employed was predominantly long-term; the criteria for determining the planning model followed, in order of importance, were all criteria, competitive objectives, and the competition calendar. The vast majority of coaches have knowledge of and use one of the planning models known in the specialized literature.
Downloads
References
Acosta, E. (2012). Iniciación y formación deportiva: una reflexión siempre oportuna. Actualidad y Divulgación Científica, 15(Suplemento olímpico), 57–65.
Ayala, C., Alzate, D., & Aguirre, H. (2014, diciembre). Preparación del deportista en el proceso de iniciación y formación deportiva en Centroamérica. Actividad Física y Desarrollo Humano, 6(1), 1–10.
Barbanti, J. (1979). Teoria e prática do treinamento desportivo. Edgar Blucher.
Bompa, T. (2002). Periodização: Teoria e metodologia do treinamento. Porte.
Bompa, T. (2003). Teoría y metodología del entrenamiento deportivo. Hispano Europea.
Campos, G., & Cervera, V. (2003). Teoria e planejamento do treinamento desportivo. Artmed.
Capetillo, R. (2011). Factores sociales que influyen en la formación deportiva de adolescentes. Lúdica Pedagógica, 16(2), 39–48.
Contreras, D., Rojas, D., & Palomino, O. (2012). Efectos de dos formas de periodizar la carga (lineal y doble ondulada) en el entrenamiento de la fuerza, sobre la cinemática de la salida estática voluntaria en patinadores de carreras pre púberes. Actividad Física y Desarrollo Humano, 4(1), 89–96.
Fernández, L. (1981). O treinamento desportivo: Procedimentos, organização e métodos. Editora Pedagógica Universitária.
Filin, V. (1996). Desporte juvenil: Teoria e metodologia. Centro de Informações Desportivas.
García, J., & Navarro, V. R. (1996). Bases teóricas del entrenamiento deportivo: Principios y aplicaciones. Gymnos.
García-Pallarés, M., García-Fernández, L., Sánchez-Medina, S., & Izquierdo, M. (2015). Cambios en el rendimiento de piragüistas de nivel mundial tras la aplicación de dos modelos diferentes de periodización del entrenamiento. Pulice Premium, 9(3), 1–10.
Gomes, A. (1998). Treinamento desportivo: Processo de muitos anos de preparação. Martins.
Gomes, A. (2009). Treinamento desportivo: Estrutura e periodização. Artmed.
Gómez, P. (2011). El entrenamiento deportivo en el siglo XXI. Alcalá.
Issurin, V. (2012). Entrenamiento deportivo: Periodización en bloques. Paidotribo.
Lanier, A. (1997). Introducción a la teoría y método del entrenamiento deportivo. Científico Técnica.
Machado, A. (2011). Bases metodológicas da preparação física. Ícone.
Martens, R. (2002). El entrenador de éxito. Paidotribo.
Martin, D., Nicolaus, J., Ostrowski, C., & Rühl, K. (2004). Metodología general del entrenamiento infantil y juvenil. Paidotribo.
Matveyev, L. (1977). Periodización del entrenamiento. INEF.
Matveyev, L. (1985). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Ráduga.
Murcia, N., Taborda, J., & Ángel, L. (1998). Escuelas de formación deportiva y entrenamiento deportivo infantil: Un enfoque integral. Editorial Kinesis.
Navarro, F. (2004). Entrenamiento adaptado a los jóvenes. Revista de Educación, (335), 61–80.
Navarro, F., Ortega, A., & Rodríguez, A. (2010). Planificación del entrenamiento y su control. Real Federación Española de Natación.
Pazo, C., Sáenz-López, P., & Fradua, L. (2012). Influencia del contexto deportivo en la formación de los futbolistas de la selección española de fútbol. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 291–299.
Platonov, V. (2001). Teoría general del entrenamiento olímpico. Paidotribo.
Ramos, S., Ayala, C., & Aguirre, H. (2012, mayo). Planificación del entrenamiento en Juegos Suramericanos Medellín 2010: Modelos, duración y criterios. Actualidad y Divulgación Científica, 15(Suplemento especial), 67–76.
Roberton, M., & Halverson, L. (1984). Developing children—Their changing movement: A guide for teachers. Lea & Febiger.
Rodríguez Abreu, M. (2010, agosto). El origen del deporte contemporáneo en países centrales y su legado en la evolución de la educación física. EFDeportes, 15(147), 1–10.
Rusch, H., & Weineck, J. (2004). Entrenamiento y práctica deportiva escolar. Paidotribo.
Salinero, J., & Ruiz, G. (2010). El entrenador de alto rendimiento deportivo y su contraste con entrenadores de menor nivel: Estudio en la modalidad de karate-do en España. European Journal of Human Movement, 24(1), 107–119.
Saura, J. (1996). El entrenador en el deporte escolar. Fundació Pública Institut d’Estudis Llerdencs.
Vasconcelos, A. (2005). Planificación y organización del entrenamiento deportivo. Paidotribo.
Verjoshansky, Y. (2001). Treinamento desportivo: Teoría y metodologia. Artmed.
Weineck, J. (2005). Entrenamiento total. Paidotribo.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.