Sociocultural communicative approach, educational quality references, and production of narrative texts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2688

Keywords:

Cultural interaction, Communication process, Writing, Educational quality, Social skills

Abstract

This bibliographical research was built to delve into the Sociocultural Communicative Approach and the Educational Quality References in the production of narrative texts, its general objective is to describe from the classical theorists to the avant-garde thematic implicit in the textual production and how through the time has evolved based on communicative purposes.This review allowed us to establish conclusions on the state of the matter at the national and international level, the qualitative evidence indicates that writing, its approaches and referents cross all educational levels, its study is of interest from areas such as social, cultural and academic. From the Sociocultural Approach, writing is part of the pragmatics of the language for its teaching and learning, both in the native language or first L1, as well as in a foreign or second language L2, conjecturing that oralityand writing are exercisesin cultural interaction.

References

Ander-egg, E. (2003). Métodos y técnicas de investigación social IV. Técnicas para la recolección de datos e información. Grupo Editorial Lumen.

Bernardez, E. (1982). Introducción a la Lingüística Del Texto. Comunicándonos, 77-85.

Caldera, R. (2003). Enfoques Cognitivos de la Escritura y sus Consecuencias Metodológicas en la Escuela. Educere, 363-368.

Cassany, D.(1999). Construir la Escritura. Madrid: Paidós.

Corbacho, S. (2006). Textos, Tipos de Textos y Textos Especializados. Dialnet, 77-90.

D, H. (1996). Acerca de la Competencia Comunicativa. Forma y Función, 26.

Díaz Barriga, A. (2013). Guía para la Elaboración de una Secuencia Didáctica. UNAM, 1-15.

Díaz Mejía, G. (23 de febrero de 2023). Repositorio Universidad Nacional de La Plata. Recuperado el 31 de agosto de 2023, de Memoria Académica: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2442/te.2442.pdf

E, R. L., & Gladys, J. C. (1999). Enfoque Semántico Comunicativo de la Lengua Materna: Balance y Perspectiva. Enunciación, 9-13.

Lidemann,E. (1987). A Rhetoric for Writing Teachers. Oxford: Oxford University Press.

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Recuperado el 28 de junio de 2023, de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-89869.html

Ministerio de Educación Nacional. (2006). EBC. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (17 de noviembre de 2017). Mallas de Aprendizaje. Bogotá, Colombia.

Pilleux, M. (2001). Competencia Comunicativa y Análisis Del Discurso. Estudios Filológicos, 13-152.

Rodríguez Luna, M. E., & Gladys, J. C. (1999). Enfoque Semántico Comunicativo de la Lengua Materna: Balance y Perspectivas. Enunciación, 9-13.

Rojas, N. (2021). Enfoque Comunicativo Como Propuesta De Mejora Para el Desarrollo de las Competencias Comunicativas. Huancavelica, Perú.

Santillana. (2017). ¿Qué son Los DBA? Bogotá, Colombia.

UNESCO. (28 de julio de 2020). es.unesco.org. Recuperado el 18 de febrero de 2022, de es.unesco.org: https://es.unesco.org/news/estudio-regional-analisis-curricular-resultados

UNESCO. (18 de noviembre de 2020). iselac.unesco.org. Recuperado el 11 de febrero de 2022, de iselac.unesco.org: https://www.iesalc.unesco.org/2020/11/18/el-acceso-de-los-mas-desfavorecidos-a-la-educacion-superior-es-un-desafio-a-enfrentar-en-america-latina-y-el-caribe/

UNESCO. (2020). UNESDOC. Recuperado el 30 de junio de 2023, de UNESDOC: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244734

Vega, H. A., & Martínez, O. (2021). Factores familiares frente al proceso académico de la niñez. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 10(4), 58-63.

Published

2023-12-28 — Updated on 2023-12-28

Versions

How to Cite

Arcia Franco, K. S. (2023). Sociocultural communicative approach, educational quality references, and production of narrative texts. Revista Investigación & Praxis En CS Sociales, 2(2), 1–24. https://doi.org/10.24054/ripcs.v2i4.2688

Issue

Section

Artículos