Manuals on reading and national pacification during the recent post-conflict period in Colombia

Authors

  • Luis Rubén Pérez Pinzón , Universidad Autónoma de Bucaramanga

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1774

Keywords:

Postconflicto, educación, pública, subjetividad , literario

Abstract

The teaching strategies used to consolidate post-conflict peace and pacification in Colombia after the last civil war (1899-1902), from a descriptive perspective and by comparing sources, allow us to recognize the role played by each book, each heroic or moral reading disseminated in the compulsory reading texts used in Colombian schools and colleges after 1902. To this end, the importance of public investment in the discourse of the victors, the emergence of religious publishers promoting censorship and content unification that promoted new readings and patriotic stories about Colombia, as well as the publishing efforts of the defeated after the Thousand Days' War, is demonstrated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anónimo (1934). Las Aventuras de Rosendo, [facsímil impreso], Colombia.

May, G. (1982). La autobiografía, Fondo de Cultura Económica, México.

Pérez, V. (1972). “La autobiografía en la literatura colombiana”, Noticias culturales, No. 132.

Pérez, V. (1996). La autobiografía en la literatura colombiana, Presidencia de la República, Bogotá.

Pérez, L. (2012). “El General José Santos: Héroe y villano de la Regeneración”, En Martínez, A. “Una familia Santos de Santander y Colombia”, Sic, Bucaramanga.

Pérez, L. (2013). Historiar la Muerte II. Representaciones sociopolíticas sobre el buen “morir por la patria” entre los revolucionarios de Colombia, UIS-Luis Rubén Pérez Pinzón, Bucaramanga.

Pérez, L. (2014). Narrativas del Último Postconflicto. Antología literaria sobre la ‘Guerra de los Mil Días’ (Del aprendizaje de la “Cultura de la Violencia” a la didáctica de la “Cultura de la Paz”), Unab-Luis Rubén Pérez Pinzón, Bucaramanga.

Pérez, L. (2015). “Reflexiones morales sobre la guerra y la paz en los textos escolares usados después de guerra de los mil días”, Memoria y Sociedad, Vol. 19, No, 38.

Pérez, L. (2016). Narrativa, memoria y heroísmo empresarial, Publicaciones UIS, Bucaramanga.

Downloads

Published

2017-10-31

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Manuals on reading and national pacification during the recent post-conflict period in Colombia. (2017). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 1(3), 98-107. https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1774