Learning through the critical incident-reflection educational strategy: self-criticismLearning through the critical incident-reflection educational strategy: self-criticism

Authors

  • Rosaura Guerra Oñate

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i6.1764

Keywords:

Aprendizaje, estrategia, incidente, critico, reflexión

Abstract

A reflection on learning through the critical incident educational strategy, a personal interpretation of what learning is, without disregarding those who have conceptualized it previously, the self-critical reflection-critical incident strategy of Luis Delfín Isuasty (1999), who has worked with it in the classroom based on his teaching experience. in this paper, it is understood as the processes of apprehension and implementation of knowledge acquired from the context and the experiences derived from it. To apprehend from the strategy of self-critical reflection-critical incident, the foundation is attitudinal learning. Likewise, it can be said that prior knowledge translated into critical incidents can be a significant aid in the introjection and transmission of new learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Allport, G.W. (1964). Actitud. Ed. Paidós Saicf. Buenos aires.

Batista, E. (1982). Escala de Actitudes para la Investigación Psicológica, Sociológica y Pedagógica. Uda. Medellín.

Collerete, P y Delisle, G. (1986). La Planificación del Cambio. Ed. Trillas, México

Díaz, f., y Hernández, G. (1998) Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Mc Graw-Hill. México.

Fernández, C. y Danhke, G. (1986). Hermenéutica y Comunicación. Mc Graw-Hill México.

Galicia, F. (1994). Actitudes, Opiniones y Creencias. Ed. Trillas, México.

Guerra, R. (2000). El cambio actitudinal como proceso facilitador para el aprendizaje autónomo, por medio de la reflexión autocrítica-incidente crítico. (Proyecto de investigación para optar título de posgrado). UNAD-CAFAM.

Inostroza, G. (1997). Talleres Pedagógicos. Alternativas en Formación Docente para el Cambio de la Práctica de Aula. Ediciones Dolmen S. A. Santiago de Chile.

Insuasty, L. (2009) Generación y uso del conocimiento desde la reflexión autocrítica. (Documento preparado para el departamento de posgrado en pedagogía para el desarrollo. CAFAM). SANTA FE DE Bogotá D.C.

Martínez, M. (2004). Comportamiento Humano. Nuevos métodos de investigación. Ed. Trillas, México.

Morales, J. (1994). Psicología Social. Ed. Mc Graw-Hill/Interamericana de España. S.A.U.

Myer`s, D. (1995). Psicología Social. Ed. Mc Graw-Hill. Madrid.

Piaget, J. (1971) Seis estudios de psicología. Ed. Labor S.A. Barcelona. Revista EDU-FISICA Grupo de Investigación Edufisica, Las actitudes. Junio 2 http://www.edu- fisica.com/

Triandis, H. (1971). Attitude and Attitude Change. Ed. John Wiley Sons. New York.

Velez, P. (1984) Actitudes ante la Sexualidad y el Amor. (Tesis de grado para el doctorado en psicología). Universidad Católica de Louvain, Francia.

Downloads

Published

2018-10-31

How to Cite

Learning through the critical incident-reflection educational strategy: self-criticismLearning through the critical incident-reflection educational strategy: self-criticism. (2018). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(6), 69-78. https://doi.org/10.24054/cie.v2i6.1764