Design and application of a virtual learning object as a proposal to strengthen the analysis and reporting of peripheral blood smears in bacteriology and clinical laboratory students

Authors

  • Yusselfy Márquez Benitez , Universidad de Pamplona

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i2.2198

Keywords:

Análisis, aprendizaje, extendido, objeto , reporte, simulador, virtual

Abstract

This study deals with the design and application of a virtual learning object accompanied by a microscopic field simulator. The study was based on two periods. In the first, the basic fundamentals of the subject to be studied were explained to both groups in a traditional manner, which was subsequently evaluated. In the second stage, each group (experimental and control) worked according to their assigned strategy. The results were obtained taking into account academic status (repeaters, non-repeaters), strategy used (real microscope, simulator), academic results in the first and second stages of the process, and finally a satisfaction survey conducted among the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agueda, J., & Cabero, J. (2002). Educar en la red: Internet como recurso para la educación. Málaga: Aljibe.

Bautista, A. (2004). Las nuevas tecnologías en la enseñanza: Temas para el usuario. Madrid: Akal.

Bu, R. C. (2003). Simulación: Un enfoque práctico (p. 11). México D.F.: LIMUSA, S.A. de C.V. Grupo Noriega Editores.

Cabero, J. (2002). La aplicación de las TIC: ¿Esnobismo o necesidad educativa? Red Digital. http://bacteriologiakaren.blogspot.com/2011/06/definición-corta-de-bacteriologia.html

Coll, C., & Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata.

Congreso de Colombia. (2003). Ley 841. Artículo 1º.

Congreso de Colombia. (2003). Resolución No. 2772.

Fernández Prieto, M. (2001). Las nuevas tecnologías en la educación: Análisis de modelos de aplicación. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Gargallo, B. (2003). La integración de las nuevas tecnologías en los centros: Una aproximación multivariada. Madrid: CIDE.

GP, M. (2000). Recuperado el 16 de noviembre de 2014 de http://dewey.uab.es/pmarques/ventajas.htm

Locatis, C., Alvarado, V., Bhagwat, M., Liu, W., & Conde, J. (2008). Virtual computer lab for distance biomedical technology education. BMC Medical Education, 8(12). https://doi.org/10.1186/1472-6920-8-12

Majò, J., & Marqués, P. (2002). La revolución educativa en la era Internet. Barcelona: CISSPRAXIS.

Marqués Graells, P. (2000). Funciones y limitaciones de las TIC en educación. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB.

Pinazar, V., & Margolis, S. (2006). Clinical simulators: Applications and implications for rural medical education. Rural and Remote Health, 6, 527.

Rodríguez, M. D. (2010). Intervención estratégica en la formación superior no universitaria: Reto innovador y proyectivo [Tesis doctoral]. Biblioteca Digital de la Universidad Nacional de Educación a Distancia (España).

Ruiz Parra, A., Müller, E. Á., & Guevara, O. (2009). La simulación clínica y el aprendizaje virtual: Tecnologías complementarias para la educación médica. Revista de la Facultad de Medicina, 57, 67–69.

UNESCO. (2008). Recuperado el 22 de octubre de 2014 de http://unesdoc.unesco.org/images

Downloads

Published

2016-11-08

How to Cite

Design and application of a virtual learning object as a proposal to strengthen the analysis and reporting of peripheral blood smears in bacteriology and clinical laboratory students. (2016). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(2), 47-55. https://doi.org/10.24054/cie.v2i2.2198