Teacher training for addressing diversity in the classroom

Authors

  • Catalina Cano , Antioquia Institución Universitaria
  • María Londoño , Antioquia Institución Universitaria

DOI:

https://doi.org/10.24054/cie.v2i4.2188

Keywords:

Diversidad, formación, docente, saberes, teóricos, prácticos

Abstract

This research analyzed the theoretical and practical knowledge about diversity awareness among students enrolled in a Bachelor's degree program in Basic Education. The problem arose from the need for teachers in training to respond to the demands of inclusive education. The methodology was qualitative, with a hermeneutic approach, using focus interviews and documentary analysis. Among the findings, the program offers courses on diversity, but most students do not apply this knowledge in their teaching practices. The conclusion was that classroom experiences allow them to recognize and address diversity, but there are limitations in the conceptualization of the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, R. (1999). Hacia una escuela para todos y con todos. Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, (48), 55-72. UNESCO/OREALC, Santiago de Chile.

Casado, R., & Lezcano, F. (2012). Educación en la escuela inclusiva: Formación del profesorado y perspectivas de futuro. Buenos Aires: Editorial Magisterio del Río de la Plata. Recuperado de http://www.academia.edu/12364599/Educacion_en_la_Escuela_Inclusiva

Correa, J., Bedoya, M., & Agudelo, G. (2015). Formación de docentes participantes en el programa de educación inclusiva con calidad en Colombia. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 9(1), 43-60.

Gonzáles, F., & Martín, E. (2014). Educación para todos: Formación docente, género y atención a la diversidad. Cuestiones de género: De la igualdad y la diferencia, 9, 11-28.

Infante, M. (2010). Desafíos para la formación docente: Inclusión educativa. Estudios pedagógicos, XXXVI(1), 287-297.

Martínez, (s.f.). El discurso de la educación en la diversidad en los albores del siglo XXI. Facultad F.I.C.E Universidad del País Vasco.

UNESCO. (2000). Marco de acción de Dakar. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf

Zapata, R. (2011). Formación del futuro profesorado en diversidad cultural: Estudio de un caso en el contexto universitario chileno. Akadémeia, 2(2), 7-23.

Downloads

Published

2017-11-08

How to Cite

Teacher training for addressing diversity in the classroom. (2017). CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE, 2(4), 25-32. https://doi.org/10.24054/cie.v2i4.2188