Academic stress in students in the undergraduate nursing program at Francisco de Paula Santander University. An intervention proposal
DOI:
https://doi.org/10.24054/cie.v1i3.1772Keywords:
Estrés, académico, programa , propuestaAbstract
Stress is a topic that has been addressed in different fields of knowledge; however, work-related stress has been the most attractive topic for many researchers, including the World Health Organization itself. Therefore, this study will provide significant information on lines of research for the conceptualization of academic stress, its definitions, and manifestations. This research is useful for students and teachers, as it broadens the actual diagnosis of academic stress before, during, and after training practices, so that the latter can optimize their teaching and learning processes and adapt them to the academic moment.
Downloads
References
Aguirre, A., Galván, D., Cerda, C., Talevera, O., & Oropeza, C. (2011). Calidad y trastornos del sueño en estudiantes de medicina de la UVAQ.
Álvarez, M. (s.f.). Competitividad y educación. Recuperado de http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ve/mta-Compe.htm
Al-Zayyat, A., & Al-Gamal, E. (2014). Perceived stress and coping strategies among Jordanian nursing students during clinical practice in psychiatric/mental health courses. International Journal of Mental Health Nursing, 4, 326-335.
Amr, A., El-Gilany, A., El-Moafee, H., Salama, L., & Jimenez, C. (2011). Stress among Mansoura (Egypt) baccalaureate nursing students. The Pan African Medical Journal, 8, 26-37.
Anónimo. (2005). Estrés y academia en medicina. Recuperado de http://www.monografias.com
Anónimo. (2013). Las tareas escolares no tienen fin. Recuperado de http://www.semana.com/vida-moderna/articulo/tareas-escolares-sin-fin/357519-3
Anónimo. (2014). Planificación de tareas. Recuperado de http://orientacionandujar.files.wordpress.com/2008/09/planificacion_tareas.doc
Anónimo. (s.f.). Buena lectura para combatir el estrés. Recuperado de http://www.enplenitud.com/buena-lectura-para-el-control-del-estres.html#ixzz3P8zqfHhX
Antolín, R., Purialto, M., Moure, M., & Quinteiro, T. (2007). Situaciones de las prácticas clínicas que provocan estrés en los estudiantes de enfermería. Recuperado de http://www.um.es/eglobal/article/viewfile/264/219
Arribas, J. (2013). Hacia un modelo causal de las dimensiones del estrés académico en estudiantes de Enfermería. Revista de Educación, 360, 533-556.
Barraza, A. (2004). El estrés académico de los alumnos de educación media superior. Caso: bachilleratos generales en la ciudad de Durango. Recuperado de http://www.upd.mx/librospub/inv/estacaba.pdf
Barraza, A. (2006). Características del estrés académico de los alumnos de educación media superior. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/publicaciones/biblioteca/articulos/ar-barraza02_2.htm
Barraza, A. (2006). Un modelo conceptual para el estudio del estrés académico. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/estres-academico-modelo-conceptual/
Barraza, A. (2008). Construcción y validación psicométrica del inventario del estrés de examen. Recuperado de dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2693692.pdf
Barraza, A. (2008). El estrés académico en alumnos de maestría y sus variables moduladoras: un diseño de diferencia de grupos. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-47242008000200012&script=sci_arttext
Baum, A., Singer, J., & Baum, C. (1981). Stress and environment. Journal of Social Issues, 37, 4-30.
Berrío, N., & Mazo, R. (2011). Caracterización psicométrica del inventario de estrés académico en estudiantes de pregrado de la Universidad de Antioquia. Tesis de grado, Medellín, Universidad de Antioquia.
Caldera, J., Pulido, B., & Martínez, M. (2007). Niveles de estrés y rendimiento académico en estudiantes de la carrera de Psicología del Centro Universitario de Los Altos. Revista de Educación y Desarrollo, 7, 77-82.
Castro, R., & Zavaleta, A. (2004). Epidemiología de las drogas en la población urbana peruana 2003. Encuesta de hogares. Monografías de Investigación No. 23. Lima: Centro de Información y Educación para la Prevención del Abuso de Drogas (Cedro).
Celis, J. (2006). Ansiedad y estrés académico en estudiantes de medicina humana del primer y sexto año. Recuperado de http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/anales/v62n1/ansiedad.htm
Celis, J., Bustamante, M., Cabrera, D., Cabrera, M., Alarcón, W., & Monge, E. (2001). Ansiedad y estrés académico en estudiantes de medicina humana del primer y sexto año. Anales de la Facultad de Medicina, 1, 25-30.
Clark, C., Nguyen, D., & Barbosa, C. (2014). Student perceptions of stress, coping, relationships, and academic civility. A longitudinal study. Nurse Educator, 4, 170-174.
Cobo, A., Carbonell, R., Rodríguez, C., Vivo, I., Castellanos, R., & Sánchez, A. (2012). Estrés y ansiedad de los estudiantes de enfermería en sus primeras prácticas clínicas. Sociedad Española para el Estudio de la Ansiedad y el Estrés, 2, 91-111.
Cobo, A., Carbonell, R., Rodríguez, C., Vivo, I., Castellanos, R., & Sánchez, A. (2010). Estrés y ansiedad de los estudiantes de enfermería en sus primeras prácticas clínicas.
Codina, A. (2009). El autocontrol en la inteligencia emocional. Recuperado de http://www.degerencia.com/articulo/el_autocontrol_en_la_inteligencia_emocional
Coffin, N., Álvarez, M., & Marín, A. (2011). Depresión e ideación suicida en estudiantes de la FESI. Revista Electrónica de Psicología de Iztacala, 4, 341-354.
Collados, J., & García, N. (2012). Riesgos de estrés en estudiantes de enfermería durante las prácticas clínicas. Recien, 4, 1-10.
Congreso de Colombia. (2013). Ley 1616. Por medio de la cual se expide la ley de salud mental y se dictan otras disposiciones.
Cooper, C., & Straw, A. (2002). Cómo controlar eficazmente el estrés (en una semana). Barcelona: Gestión 2000.
Corral, S., Antoniassi, V., Dos Santos, J., Da Silva, L., & Villela, S. (2011). Estresse na vida do acadêmico em enfermagem, (Des)conhecimento e prevenção. Investigación y Educación en Enfermería, 1, 109-117.
Corrêa, M., & Hirata, M. (2012). Analysis of stress-causing factors in the final undergraduate year of the nursing course. Acta Scientiarum, 2, 177-183.
Cozza, F., Nogueira, C., Cecato, J., Montiel, J., & Bartholomeu, D. (2013). Avaliação de estresse no ambiente de trabalho de um grupo de estudantes de enfermagem. Advances in Health Psychology, 1, 41-47.
Cruz, C., & Vargas, L. (2001). Estrés: entenderlo es manejarlo. México: Alfa Omega.
Dos Santos, V., do Carmo, N., de Oliveira, A., Paiva, M., & Henriques, S. (2011). Fatores de estresse no último ano de curso de graduação em enfermagem: percepção dos estudantes. Revista Enfermagem UERJ, 1, 121-126.
Draib, S., Alves, L., Leão, H., & Albertine, R. (2012). Análise do estresse em acadêmicos de Enfermagem frente ao primeiro estágio da grade curricular. Journal of Health Sciences, 4, 331-335.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 CONOCIMIENTO, INVESTIGACIÓN Y EDUCACIÓN CIE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.