This is an outdated version published on 2020-08-02. Read the most recent version.

Contributions of multivariant analysis in scenario planning

Authors

  • Marlon Antonio Pulido Montes

DOI:

https://doi.org/10.24054/limentech.v18i2.319

Keywords:

Multivariate analysis, Prospective, Scenario planning, Strategic process

Abstract

This article presents an analysis of one of the issues that hasmost concerned man, and that is knowing what will happen inthe future. In this regard, there are different methodologies toestablishwhatwillhappeninthebusinessorder.Inthissense, planning by scenarios is a way that bases the multipleandindeterminaterealitieswithaviewtofutureevents,additionally,theassociationwithothermethodologiesandtoolscouldbeimplementedwithaview toimprovingthefuturisticperspectiveofthistypeofstrategicplanning.Therefore, the proposed objective is to highlight the maincontributions of multivariate analysis as a statistical tool inscenario planning. The methodology isdeveloped in threephases:searchforscientificreferences,classificationofinformation and content abstraction. A database of 15 articlesin Spanish and 15 in English that were taken from differentacademic databases and indexed journals was used. In thisway, it will be possible to define scenario planning, the most common methods appliedat the manageri al level and the way in which multivariate analysis bases decision-making inscenariomanagement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaminos, A., Francés, F., Penalva, C., & Santacreu, O. (2015). Análisis multivariante para las Ciencias Sociales: índices de distancia, conglomerados y análisis factorial. Cuenca: Pydlos.

Alzamora, E. (2018). El poder del conocimiento y de la información como generador de valor en las organizaciones. Conocimiento Global, 3(1), 14-29. Recuperado de http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/3

Anderson, M., & Santana, J. (2015). Measures of precision for dissimilarity-based multivariate analysis of ecological communities. Ecology Letters, 18(1), 66–73.

Bernal Payares, O. (2018). Planeación estratégica y sostenibilidad corporativa. Conocimiento Global, 3(1), 50-55. Recuperado de http://conocimientoglobal.org/revista/index.php/cglobal/article/view/27

Boden, L., Auty, H., Bessell, P., Duckett, D., & Liu, J. et al. (2015). Scenario planning: The future of the cattle and sheep industries. Medicinal Preventive Veterinary, 121(1), 353-364.

Caballero Tovío, A. (2016). Grado de articulación de las estrategias consignadas en el Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018 con la situación del sector industrial colombiano. Enfoque Disciplinario, 1(1), 14-20. Recuperado de http://enfoquedisciplinario.org/revista/index.php/enfoque/article/view/5

Closas, A., Arriola, E., Kuc, C., Amarilla, M., & Jovanovich, E. (2013). Análisis multivariante: conceptos y aplicaciones en Psicología Educativa y Psicometría. Enfoques, 25(3), 65-92.

Cuadras, C. (2004). Análisis multivariante. Question, 11(3), 37-57.

Cuadras, C. (2019). Nuevos métodos de análisis multivariante. Barcelona: CMC.

Chandra, S., & Menezes, D. (2001). Applications of multivariate analysis in international tourism research: The marketing strategy perspective of NTOs. Journal of Economic and Social Research, 3(1), 77-98.

De Oliveira, A., Ribeiro, L., Brito, S., Oliveira, A., & De Sousa, M. (2018). Statistical multivariate analysis applied to environmental characterization of soil in semiarid region. Universidade Federal do Cariri, Juazeiro do Norte, Brazil.

Echeverria, F. (2016). Planeación prospectiva: Escenarios y clústeres normativos. Realidad y Reflexión, 16(44), 1-19.

Enzmann, D. (2010). Scenario planning. PlumX Metrics, 10(2), 19-20.

Farhangmehr, M. (2005). Contribution of strategic marketing planning to the performance of small and medium-sized firms. University of Minho, Braga, Portugal.

Gaibor, E. (2018). Análisis multivariante con indicadores de competitividad para el sector carrocero. Universidad de Ambato, Ambato, Ecuador.

Godet, M. (2000). The art of scenarios and strategic planning: Tools and pitfalls. Paris: TFSC.

Graham, D., & Castner, D. (2012). Multivariate analysis of ToF-SIMS data from multicomponent systems: The why, when, and how. Biointerphases, 7(49), 1-13.

Gutiérrez, R., Gutiérrez Sánchez, R., & Linares, J. (2013). Metodologías activas en el análisis multivariante. Universidad de Granada, Granada, España.

Harris, L., Watts, M., Nel, R., Schoeman, D., & Possingham, H. (2014). Using multivariate statistics to explore trade-offs among spatial planning scenarios. Journal of Applied Ecology, 51(2), 1504–1514.

Johnson, R., & Wichern, D. (2007). Applied multivariate statistical analysis. New Jersey: Prentice Hall.

Kaplan, J., González, M., & Cruz, C. (2009). Aplicación del diamante de competitividad de Porter en la industria del camarón en el estado de Sonora. Unidad Académica Navojoa, Sonora, México.

Laffarga, J., & Piña, V. (1995). La utilidad del análisis multivariante para evaluar la gestión continuada. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 24(84), 727-748.

Ludwig, L., Giesecke, J., & Walton, L. (2009). Scenario planning: A tool for academic health sciences libraries. Health Information and Libraries Journal, 27(2), 28–36.

Mejía, C., Agudelo, I., & Soto, C. (2016). Planeación por escenarios: Un caso de estudio en una empresa de consultoría logística en Colombia. Estudios Gerenciales, 32(2), 96-107.

Meneses, J. (2013). Aspectos básicos del análisis multivariante. Catalonia: UOC.

Minguet, C. (2014). Análisis multivariable en la planificación de proyectos en escenarios de incertidumbre. Universidad de los Andes, Mérida, Venezuela.

Mushtak, A. (2012). Multivariate statistical analysis. British Journal of Science, 6(1), 55-66.

Nasca, T., & Charles, T. (2015). Medicine in 2035: Selected insights from ACGME’s scenario planning. Journal of Graduate Medical Education, 1(8), 1-4.

Pérez, C. (2004). Técnicas de análisis multivariante de datos. Madrid: Pearson Educación.

Ramírez, R., Guevara, F., D'Armas, R., Peña, R., & Farías, R. et al. (2017). Análisis multivariante: Teoría y práctica de las principales técnicas. Milagro: UNEMI.

Van Perlo, F. (2004). Contributions to multivariate analysis with applications in marketing. The Netherlands: Labyrint Publications.

Published

2021-01-08 — Updated on 2020-08-02

Versions

How to Cite

Pulido Montes , M. A. (2020). Contributions of multivariant analysis in scenario planning. @limentech, Ciencia Y Tecnología Alimentaria, 18(2), 26–51. https://doi.org/10.24054/limentech.v18i2.319 (Original work published January 8, 2021)

Issue

Section

Artículos