The Family and Motor Development in Early Childhood During Periods of Social Isolation

Authors

  • Carlos Alberto Romero Cuestas Universidad de Cundinamarca
  • Jaime Andrés Cifuentes Herrera Universidad de Cundinamarca

DOI:

https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1060

Keywords:

Familia, desarrollo motor, primera infancia, aislamiento social, pandemia

Abstract

Motor development in Early Childhood (EC) is fundamental, as it allows children to explore the world and acquire the knowledge necessary to face daily life challenges. This premise highlights the contribution of the family to the motor development of children during EC in periods of social isolation, with the central question: What is the impact of parents’ role in supporting their children’s motor development during times of social isolation?

Objectives:

  1. Diagnose the role of parents in supporting the motor development of their children during the pandemic.

  2. Identify the actions carried out by parents to support children at home during the pandemic.

  3. Analyze the different approaches of parents to stimulate motor development in children during the pandemic.

Methodology: The research follows a quantitative approach based on the positivist paradigm, with an exploratory-descriptive design developed in phases. The first phase involved linking thirteen (13) institutions and sixty-four (64) participants. The second phase applied a survey designed from categories and lines of inquiry previously established. The third phase involved stratified descriptive analysis, cross-referencing responses to interpret the data collectively.

Results: The study identified the impact of parents in supporting the motor development of their children during social isolation in aspects such as the role of the father in society, the importance of the parent-child relationship, the parents’ role in motor development, and the psychoaffective family bond.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaya-López, l. F. (2020). El papel del vínculo psicoafectivo familiar en el tránsito de la educación presencial a la educación virtual y remota en el marco de la emergencia sanitaria por la covid-19. Búsqueda, v. 7, n. 24, e492.

Arias E. (2012) La Familia, un elemento importante en el Desarrollo Motriz de los Niños de edad Preescolar. Disponible en: https://www.efdeportes.com/efd169/desarrollo-motriz-edad-preescolar.htm

Bernal. R, Ramírez. M & Arias. L, (2017) Impactos de la estrategia “De Cero a Siempre” sobre el desarrollo integral de los niños y niñas en primera infancia. Universidad de los Andes e Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF)

Casolo, F., & Albertazzi, S. (2013). ¿Cuál didáctica para la Motricidad Infantil? Revista Motricidad y Persona, 13(0718–3151), 31–38. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4735580

Colangelo, M. A., Hernández, M. C., Davio, S., García, A. P., Garzaniti, R., Giudice, L., ... & Vallejos, M. (2020). Pensando (con) las infancias y el cuidado en tiempos de pandemia. Margen, 2020.

Criollo L., Franco L. y Herrera D. (2009) Propuesta de intervención para el Fortalecimiento de los Vínculos Psicoafectivos. Disponible en: https://www:/Users/Downloads/TTS_CriolloLeivaLinaYissel_09%20(1).pdf

López G, Guiamaro (2016) pp10, El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Ixaya Rev Univ Desarro Soc.

Hernández, J. (2017.) Rol de los padres en la educación de sus hijos. Universidad san Sebastián.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF), 2020. Dirección General, Bogotá, Colombia.

Palacios, J., & Castañeda, E. (2009). La primera infancia (0-6 años) y su futuro. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Palella S, y Martins, P. (2010). Metodología de la Investigación Cuantitativa. Venezuela. FEDUPEL

Lafuente, J. (2000). Patrones de Apego, pautas de interacción familiar y funcionamiento cognitivo. Revista de psicología general y aplicada, 53(1), 165-190.

Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología (Editorial labor SA (ed.)).

Romero, C. (2021). Valoración del nivel de madurez de las habilidades motrices gruesas en niños de 3 a 5 años en Hogares Comunitarios de Bienestar del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Revista Con-Ciencias del Deporte, 3(1), 31-52. Recuperado de http://revistas.unellez.edu.ve/revista/

Rengel Sempértegui, M. Y., & Calle Coronel, I. I. (2020). Impacto psicológico de la pandemia del COVID 19 en niños. Revista de Investigación Psicológica, (especial), 75-85.

Sánchez-Reyes, L. G., Ramón-Santana, A. C., & Mayorga-Santana, V. E. (2020). Desarrollo Psicomotriz en niños en el contexto del confinamiento por la pandemia del COVID 19. Dominio de las Ciencias, 6(4), 203-219.

Valdéz Cárdenas, L. S., & Villa Navarrete, J. A. (2019). Desarrollo de una guía de acompañamiento de estimulación temprana y refuerzo del apego para niños de alto riesgo de 0 a 2 años con sus madres y/o padres (Bachelor's thesis, PUCE-Quito).

Zelada, S. (2020). gerente de consultoría de Deloitte, Revista Deloitte.

Zubiria, J. (04/06/2020). La Educación en Tiempos de Cuarentena. Revista Semana.

Downloads

Published

2021-03-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Family and Motor Development in Early Childhood During Periods of Social Isolation. (2021). ACTIVIDAD FÍSICA Y DESARROLLO HUMANO, 12(1), 1-13. https://doi.org/10.24054/afdh.v12i1.1060